خوب طبق رسم و تقلیدی که باید بکنم اینه که تا می تونم باید از شیوه کلاه سفید دفاع کنم و از چشم شما خواننده های عزیزمون باید روش کلاه سیاه رو بندازم تا مبادا ازش استفاده کنید.
موضوع بحث این مقاله ما در نماسایت سئو کلاه سفید هست؛ و خوب طبق رسم و تقلیدی که باید بکنم اینه که تا می تونم باید از شیوه کلاه سفید دفاع کنم و از چشم شما خواننده های عزیزمون باید روش کلاه سیاه رو بندازم تا مبادا ازش استفاده کنید. من اومدم یه کاری کردم که هم شما خوشحال بشید هم خودم. چی؟
در ابتدا حرف دل خودم رو بهتون زدم، که داستان از چه قراره هم حرف دل سئو کارها و واقعیت بازار رو گفتم هم تجربه ای که از شیوه های خاکستری ( سیاه رو با سفید قاطی کردن) داشتم رو داخل اش گفتم.
و در انتهای هم از یک سایت معتبر تقلید کردم و دفاعیه های اون سایت رو در خصوص روش سئو کلاه سفید و روش سئو کلاه سیاه به سمع و نظر شما رسوندم
صادقانه خودم می خواهم در یک بند جمع بندی سئو کلاه سفید و کلاه سیاه رو بکنم. شما هم در مقابل صداقت من نظرتون رو برام کامنت کنید ببینم با من موافق اید یا نه؟ اگر موافق نبودید دلیل تون رو هم بهم بگید.
من ادعا ندارم خوب می فهمم و سئو رو خیلی خوب بلدم؛ اما چیزی که فهمیدم و تجربه کردم رو در اینجا نوشتم وقتی شما هم نظرتون رو بهم بگید به دانش من و بقیه دوستانی که این متن رو میخونند صد در صد اضافه میشه؛ و برای همین پیشاپیش از شما به خاطر نوشتن نظرات تون در کامنت تشکر میکنم.
از دید من برای یک سئوکار بهترین شیوه استفاده از شیوه های کلاه سیاه و سفید با هم هست! چرا؟ چون یک سئوکار تمایل داره هر چه زودتر به نتیجه برسه و پروژه رو تحویل کارفرما بده؛ و تنها 6-9 ماه اغلب ما سئوکارها زمان داریم تا یک پروژه رو به صفحه اول گوگل بیاوریم، و واقعا موضوع زمان و گزارش های هفتگی یا حتی 2 هفته یک بار به کارفرما باعث ایجاد استرس میشه! و فقط هم یک پروژه دست یک سئوکار نیس تعداد پروژه های سئو برای تحویل دست یک سئو کار زیاد هست.
چرا ما سئو کار های خیلی تمایلی به استفاده از شیوه کلاه سفید به معنای واقعی اون نداریم؟
بنظرم استفاده از شیوه صرفا کلاه سفید چند عامل دافعه برای ما سئوکار ها به همراه داره.
1 . اگه بخوای به شیوه واقعا کلاه سفید یک پروژه رو بیاری بالا، باید ابتدا اون بیزنس رو خوب درک کرده باشی و شناخت نسبی نسبت به اون بیزینس پیدا کرده باشی و درد مخاطب های اون حوزه رو فهمیده باشی تا بتوانی استراتژِی محتوایی خوبی برای سئو اون بیزنس بدی؛ و این کاری است زمان بر، و پر زحمت و نیاز به دانش در حوزه های مختلف.
2. محتوای غنی و یونیک در هر صنعت نیازمند، این هست کنار کارفرما باشی تا تجربه هاش رو به محتوا تبدیل کنی؛ محتوایی برای کاربر مفید هست که از جنس تجربه باشه، و محتواهای ترجمه ای از سایت های خارجی؛ صرفا جنبه سئویی داره تا جنبه رفع نیاز کاربر، و اینگونه محتوای یونیک و خوب که بخواد نیاز کاربر رو رفع کنه چه به شکل پادکست چه ویدیو چه متن نیازمند سر و کله زدن با کارفرما است، و گذاشتن زمان و انرژی.
3 . تجربه کاربری خوب در سئو کلاه سفید تنها، به ux و ui نیس، نیازمند دانش در حوزه های کپی رایتینگ درست، برندسازی، مارکتینگ هست؛ و این یعنی سئوکار علاوه بر دانش سئو باید مجهز به اصول برندسازی، مارکتینگ، تبلیغ نویسی باشه. و این یعنی یک زحمت و تلاش مجدد دیگه!
4. با توجه به سه دلیل بالا، باید متوجه شده باشید که این روش روشی است زمان بر، که اغلب ما دچار کمبود وقت هستیم.
درباره شیوه سئو کلاه سیاه، روشی زود بازده که باعث میشه نسبت به شیوه کلاه سفید زودتر گزارش عملکرد رو پر و پریمون تر نشون داد؛ با این روش درگیر سایت و محتوای سایت خیلی نیستی و بیشتر تمرکز روی offpage هست.
و اگه حواست باشه در بحث لینک سازی چطوری لینک رو بسازی که مشکلی برات پیش نیاد حتی می تونم بگم که هیچ جریمه ای از جانب گوگل هم در کار نیس! و صادقانه تر بگم، کسی که دانش اش بالا باشه در بحث سئو، استفاده از شیوه کلاه سیاه بر خلاف آنچه که در متن گفته شد، هیچ ضرر و زیانی به سایت نمی زنه.
مشکل اون جایی هست که سئوکار دانش نصفه و نیمه داشته باشه و تجربه کافی نداشته باشه. اینجاست که چراغ خطر در استفاده از شیوه کلاه سیاه به صدا در می یاد. یک سئو کار برای راه رفتن روی لبه تیز شمشیر گوگل، نیازمند تخصص و مهارت بالا درشیوه های استفاده از قوانین هست؛ در این شرایط هست که همه چیز بر وفق مراد سئو کار جلو خواهد رفت.
خوب تا اینجا از خوبی های شیوه کلاه سیاه و مزایای اون گفتم، فقط تنها من یک مشکل در استفاده از شیوه کلاه سیاه می بینم، و برای همین هست که خودم سعی میکنم، بیشتر تمرکزم در سئو رو بزارم برای شیوه کلاه سفید فقط به همین دلیلی که در ادامه می خوام بگم.
وقتی با یکسری شیوه offpage سایت رو به رتبه مد نظر کارفرما می رسونی، دیگه اینکه چه محتوایی روی سایت باشه؟! آیا کاربر رو راضی می کنه یا نه؟ کارفرما می تونه بفروشه یا نه؟ کاری نداری؛ و فقط تمرکز سئوکار میره روی رتبه فارغ از بحث کاربر و فروش و برندینگ.
توی این حالت حتی برای من پیش اومده که کلمه کلیدی یک کلمه فروشگاهی مثلا کفش عروس بوده من یک مقاله 3000 کلمه ای درباره تاریخچه کفش عروس و انواع مدل کفش عروس و ... به کاربر نشون دادم. بنظر شما آیا این کار ارزشی برای کاربر یا حتی کارفرما خلق می کنه؟ تازه محتوایی که فقط جنبه سئو داشته و کلمات کلیدی من در اونها بالای 2-3 درصد در مقاله تکرار شده؛ و شاید هیچ اورده و ارزشی برای کاربر هم خلق نکرده چرا که وقتی کاربری توی گوگل کلمه کفش عروس رو می زنه احتمال قوی می خواد مدل های مختلف از کفش عروس رو با قیمت هاش ببینه، و من بهتر بود کاربر رو به دسته بندی کفش عروس می بردم تا یک مقاله 3000 کلمه ای.
و این سبک سئو کردن و عادت به این سبک باعث میشه من از هدف کاربر و هدف اصلی سئو که کمک به افزایش بازدید ارگانیک سایت برای افزایش فروش محصولات یا خدمات اون سایت هست قافل بشم، و با این کار کارفرما با اینکه می بینه شما به عنوان یک سئوکار به تعهد خودتون عمل کردید اما چون اون فیدبک لازم رو نگرفته نسبت به سئو دلسرد میشه، و بزرگ ترین شکست ممکن یعنی عدم تمدید یک قرارداد، و عدم تمایل کارفرما به ادامه همکاری بزرگ ترین آسیب و شکستی هست که برای یک سئوکار می تونه وجود داشته باشه.
اعتقاد من اینه در روش سئو کلاه سیاه از جریمه گوگل اصلاااااااااا نترسید. گوگل درست میشه! و حتی اگه حرفه ای بشید در سئو اصلا جریمه هم نمیشید. اما از جریمه شدن و بزرگ ترین شکست که کار نکردن یک کارفرما هست و دلسرد شدن اش نسبت به سئو خیلی خیلی خیلی بترسید. چیزی هست که دیگه قابل جبران با هیچ روش و شیوه ای نیست. گوگل می بخشه شاید سخت هم ببخشه، اما کارفرمایی که دیگه بره با یک تصور منفی داره می ره و دیگه هم بهتون بر نمی گرده.
تحلیل و نظر من تموم شد، و من به قولم عمل کردم و همه چیز رو صادقانه بهتون گفتم، امیدوارم شما هم قول تون رو فراموش نکرده باشید و در انتها نظر خودتون رو برام کامنت کنید، بهم بگید با من موافق بودید؟ یا نه؟ اگه موافق نبودید دلیل تون رو بهم بگید.
مشتاقانه منتظر فیدبک ها و نظرات شما هستم.
بهینه سازی موتور جست و جو یا سئو، موضوع جدیدی نیست. سئو، یک تکنیک بازاریابی آنلاین است که با قدرت یافتن و قابل اعتماد شدن موتورهای جست و جو مانند گوگل، طی سالها رشد کرده است.
[(img)|1043151971051001B]
امروزه، سئو یک حوزهی گسترده و روشی قدرتمند به شمار میرود که میتواند ترافیک مورد نظر را به یک وبسایت هدایت کند. هر برند بزرگ و هر کسب و کار کوچکی که حضور آنلاین دارد، خواهان بخشی از ترافیک پویای جست و جو است.
سئو پیش از آنکه انقدر فنی شود، بسیار ساده بود. آن موقع، سئو فقط به معنی خلق بهترین و مرتبط ترین محتوا برای موتورهای جست و جو برای رتبه بندی کلمات مرتبط بود.
موضوع جالب این است که چیزی که در گذشته اهمیت داشت، اکنون نیز اهمیت دارد: یعنی کیفیت محتوا.
تنها چیزی که تغییر یافته و بهبود پیدا کرده است، چگونگی قضاوت موتورهای جست و جو دربارهی کیفیت محتواست.
محتوای عالی و مرتبط، هستهی اصلی تمرکز و موضوع اصلی پشت "سئوی کلاه سفید" است که نسخهی اخلاقی بهینه سازی موتور جست و جوست.
هرچه محتوا روز به روز مهمتر میشود، اهمیت سئوی کلاه سفید نیز افزایش مییابد. اگر فکر میکنید میتوانید بدون سرمایه گذاری در محتوای خوب، به خصوص بعد از آپدیتهای عمدهی الگوریتم گوگل (پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار و غیره )، به رتبههای بالای موتور جست و جو دست یابید، بهتر است دوباره فکر کنید.
به علاوه، با تمرکز بر کیفیت محتوا، میتوانید موضوعات مرتبط را عمیقتر بررسی کنید. با این کار، نشان میدهید که در بخشهای تخصصی قدرت و اختیار دارید (به عبارتی مرجع و برند هستید) و این موضوع میتواند در رتبه بندیتان در گوگل تاثیر بگذارد.
پس بله، تنها راه مطمئن برای قرار گرفتن بالاتر از رقبا (و ماندن در آنجا) این است که تمام پولتان را به سئوی کلاه سفید اختصاص دهید و تلاش کنید تا ارزش واقعی برای مخاطبان هدفتان خلق کنید.
گوگل و موتورهای جست و جوی بزرگ دیگر برای سئوی کلاه سفید احترام قائل بوده و آن را پیشنهاد میکنند و اگر آن را به کار بگیرید، هیچ مشکلی با قرار دادن شما در نتایج صفحهی جست و جو در جایگاهی که شایستهی آن هستید، نخواهند داشت.
[(imgright)|1043157871051001B]
زمانی که از سئو صحبت میشود، صرف نظر از نوع یا فعالیت وبسایت، هدف همیشه کسب و حفظ بالاترین جایگاه در موتورهای جست و جوست. اکنون، نحوهی پیاده سازی سئو و روشهای آن باعث میشوند که رویکردتان "کلاه سفید" یا "کلاه سیاه" باشد.
پس بهتر است ببینیم تفاوت این دو نوع سئوی محبوب در چیست؟
[(img)|1043159871051001B]
به طور ساده، سئوی کلاه سفید را میتوان به عنوان مجموعهای از روشها برای بهبود رتبه بندی اخلاقی وبسایت در صفحهی نتایج موتورهای جست و جو (SERP) تعریف کرد. این کار بدون به کارگیری روشهای "تعجب برانگیز" که معمولاً شامل فریب موتورهای جست و جوست، انجام میگیرد.
کیفیت، عنصر کلیدی در استراتژی سئوی کلاه سفید است. از نوع محتوایی که منتشر میکنید تا تجربهی کلی کاربری سایتتان باید کیفیت بالایی داشته باشند.
اگر میخواهید تلاشهای سئوی کلاه سفیدتان نتیجه داشته باشند، باید عوامل گفته شده در اینجا را به کار بگیرید:
1. عمق و مرتبط بودن محتوای نوشته شده
2. ارزش آموزشی و سرگرمی محتوای بصری
3. توجه به مخاطب هدف وبسایت
4. معماری و ساختار سایت تان
5. سرعت و عملکرد وبسایت
به طور خلاصه، سئوی کلاه سفید، روش تمیز و خوبِ بهبود رتبه بندی موتور جست وجوست؛ زیرا با استفاده از کیفیت محتوا، به دنبال رضایت کاربر در تمامی سطوح است.
[(imgleft)|1043150971051001B]
برعکس، کل ایدهی پشت سئوی کلاه سیاه، به کار گیری قوانینی است که از چشم موتورهای جست و جو دور ماندهاند. افرادی که از این روش استفاده میکنند، مردم و کاربران جست و جو را نادیده گرفته و تلاش میکنند تا ماشینها را تحت تاثیر قرار دهند که این به خودی خود یک استراتژی نادرست است؛ زیرا فریب دادن سیستم شما را به جایی نخواهد رساند.
ممکن است سئوی کلاه سیاه موجب کسب نتیجهی کوتاه مدت از نظر ترافیک و دیده شدن شود؛ اما ممکن است سایتتان در بلند مدت، جریمه شده یا کاملاً از فهرست موتور جست و جو حذف شود.
تعدادی از سازندگان سایتها که تنها بر نتایج سریع و کوتاه مدت به جای نتایج بلند مدت تمرکز دارند، از سئوی کلاه سیاه استفاده میکنند. در اینجا برخی از روشهای سئوی کلاه سیاه گفته شدهاند که باید به هر طریقی از انجامشان خودداری کنید:
• کپی محتوا از سایتهای دیگر و قرار دادنشان در وبسایت خودتان
• تولید محتوای خودکار یا بَک لینکهای بیکیفیت و نامرتبط که هیچ ارزش واقعی ارائه نمیکنند.
• گزارش سایتهای رقیب به عنوان اسپم که این سایتها اصلاً از سئوی کلاه سیاه استفاده نمیکنند.
• ایجاد صفحات gateway که کاربران را با کلمات کلیدی مورد نظر جذب میکنند ولی آنها را با فریبکاری به سایتها یا صفحات نامرتبط منتقل میکنند.
این موارد نشان میدهند که اگر میخواهید کسب و کاری اخلاقی و واقعی داشته باشید، به هیچ وجه نباید از سئوی کلاه سیاه استفاده کنید. تمرکزتان باید روی کسب بیشترین نتیجه از استراتژیهای اثبات شدهی کلاه سفید باشد و مطمئن شوید که هیچ کدام از روشهای سئویتان، غیر اخلاقی نیستند.
[(img)|1043158871051001B]
گوگل نسبت به حفظ کیفیت وبسایتها در شاخص خود بسیار سختگیر است؛ چرا که نه؟
گذشته از این، گوگل میخواهد با نشان دادن سایتهای مرتبط که ارزش واقعی را به کاربران ارائه میکنند، بهترین تجربه را به کاربران خود اعطا کند. پس هیچ جای تعجبی ندارد که این غول موتور جست و جو، سایتهایی را که اقدامات غیر اخلاقی دارند، جریمه کند.
زمانی که توسط گوگل جریمه میشوید، ممکن است متوجه شوید که صفحات "متخلف" از صفحات نتایج موتور جست و جو ناپدید شدهاند؛ یا ممکن است ببینید که ترافیک پویای جست و جو پس از گذشت مدت زمانی، کاهش زیادی داشته است.
افرادی که این گونه تغییرات را تجربه میکنند، میتوانند با مراجعه به گوگل سرچ کنسول، متوجه شوند که آیا جریمه شدهاند یا خیر و یا دلیل جریمه شدنشان را ببینند.
پس از مراجعه به سرچ کنسول، متوجه میشوید که گوگل آنقدر مهربان است که به شما اجازه میدهد تا بدانید که آیا تیم webspam آن "اقدام دستی و غیر خودکار" علیه وبسایتتان انجام داده است یا خیر. این مورد، اولین پرچم قرمز پیش از انجام هر اقدامی است. گوگل به شما دربارهی مشکلی که وجود دارد، هشدار میدهد تا بتوانید پیش از بدتر شدن شرایط، مشکل را برطرف کنید.
حتی اگر رتبهی سایتتان پایینتر رفته است، میتوانید با حل مشکل موجود، آن را به جایگاه قبلی بازگردانید. پس از حل مشکل، باید یک "درخوست تجدید نظر" رسمی برای گوگل ارسال کنید. زمانی که وبسایتتان برای حصول اطمینان از حل مشکل، بررسی شود، رتبهی آن فوراً به حالت قبلی باز خواهد گشت.
یکی از نکات منفی به کار گیری سئوی کلاه سیاه این است که اسمتان را وارد لیست سیاه گوگل میکند. رتبهی وبسایت با توجه به جدی بودن اتهامات کلاه سیاهتان میتواند تا حد مشخصی کاهش یابد یا اینکه حتی روی کلمه ای خاص کلا رتبه تان از دست برود.
راه حل چیست؟ مشکل را هرچه زودتر برطرف کرده و به گوگل اطلاع دهید.
فکر کنید سایت شما جریمه شده است، و روی کلمه اصلی کسب و کارتان گه بیشترین فروش را برایتان رقم می زند هم از نتایج حذف شده اید!! اگر شما یک سئو کار باشید با این کار حکم اخراج خود را امضا نموده اید و احتمالا تا مدتی باید در افسردگی بسر ببرید، چرا که یک بیزینس آنلاین را فروشش اش را به صفر رسانده اید. و اگر صاحب بیزینس باشید این یک شکست بزرگ در حوزه آنلاین برایتان به حساب خواهد آمد.
و آنطوری که من خوانده ام و از دیگران شنیده ام، خارج کردن یک سایت از جریمه گوگل اصلا آسان نیست!!!! ( تا به حال خدا رو شکر تجربه جریمه شدن سایتی رو نداشته ام)
[(imgright)|1043152971051001B]
سئوی کلاه سفید، غایت و نهایت بهینه سازی موتور جست و جو است؛ چون اگر میخواهید موتورهای جست و جو به سایتتان توجه کرده و آن را مفید در نظر بگیرند، باید با قوانین پیش بروید. سرکش و متخلف بودن میتواند باعث توقیف سایتتان از جانب گوگل، بینگ و موتورهای جست و جوی دیگر شود و این اتفاق هم رخ خواهد داد.
بهتر است قبول کنیم که اگر مشتری بالقوهتان نتواند شما را در گوگل پیدا کند، احتمال خیلی کمتری دارد که بتواند شما را در موتورهای جست و جوی کوچکتر پیدا کند. این بدین معنی است که اگر از سئوی کلاه سفید استفاده نمیکنید، ریسک بزرگی خواهید کرد.
در اینجا چند دلیل منطقی ذکر شدهاند تا سئوی کلاه سفید را نسبت به هر روش سئوی مشکوک دیگری ترجیح دهید:
• اعتبار کنونیتان را حفظ کنید.
کسب اعتبار و شهرت عالی، به خصوص در دنیای کسب و کار، مدت زیادی طول میکشد و حفظ آن آسان نیست. پس چرا با به کارگیری روشهای غیر اخلاقی سئو، کار را برای خودتان سخت کنید؟ چرا این اعتبار را به خطر بیندازید؟
اگر پاسختان کسب "نتایج سریع" است، بهتر است دوباره فکر کنید؛ زیرا زمانی که گوگل توقیفتان کند، نتایج سریع به همان سرعت از میان خواهند رفت. هر روش سئوی کلاه سفید که استفاده میکنید، محافظ و سپری در مقابل جریمهی موتورهای جست و جوست. این کار باعث میشود تا سایتتان مدت زمان بیشتری در موتورهای جست و جو حضور داشته و ارزش واقعی به مشتریان ارائه کند.
• بازدید ارگانیک خود را افزایش دهید.
زمانی که تلاش زیادی میکنید تا به صفحهی اول گوگل راه پیدا کنید، باید کاری کنید تا جایگاهتان را حفظ کنید؛ چون هرچه مدت زمان بیشتری در آنجا باشید، بازدید ارگانیک بیشتری خواهید داشت. با اینکه نتایجی که از سئوی کلاه سفید به دست میآیند به سرعت سئوی کلاه سیاه نیستند، اما ارزش انجامش را دارند.
رتبهی سایتهایی که از سئوی کلاه سفید استفاده میکنند، بر خلاف افرادی که از سئوی کلاه سیاه استفاده میکنند، به ندرت تغییر و نوسان دارند. در اصل، زمانی که شما به کاربران احترام گذاشته و ارزش واقعی به آنها ارائه میکنید، موتورهای جست و جو به شما اجازه میدهند تا در رقابت سئو برنده شوید.
• به نرخ بازگشت سرمایهی (ROI) بالاتری دست پیدا کنید.
اگر زمان و پولتان را در سئو سرمایه گذاری میکنید، انتظار دارید که نتایج مثبتی کسب کنید؛ در غیر اینصورت، فایدهی استفاده از آنها چیست؟ شما با استفاده از سئوی کلاه سفید میتوانید نرخ بازگشت سرمایهی بیشتری داشته باشید، زیرا مدت زمان بیشتری در موتورهای جست و جو خواهید بود. این موضوع به این معنی است که نه تنها سرمایه گذاریتان باز خواهد گشت، بلکه طی سالها از تلاشهایتان سود خواهید کرد.
با استفاده از سئوی کلاه سیاه، یک قصر شنی میسازید که با آمدن یک موج بزرگ (یا همان آپدیت گوگل)، کاملاً خراب خواهد شد. در آخر، پول و زمانتان را از دست داده و اعتبارتان خراب خواهد شد.
[(img)|1043153971051001B]
اکنون دیگر باید بدانید که سئوی کلاه سیاه چقدر برای وبسایتتان مضر خواهد بود. اما اگر هنوز کاملاً قانع نشدهاید، در اینجا 3 دلیل برای استفاده نکردن از این سئو آورده شده است:
1. استفاده از آن هزینه برتر است.
آیا فکر میکنید که سئوی کلاه سیاه، ارزانتر از کلاه سفید است؟ پاسخ منفی است. زمانی که کلاه سیاه ارزانتر و شاید موثرتر بود، به دورانی برمیگردد که گوگل در مراحل ابتدایی خود بود؛ اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. گوگل نه تنها باهوشتر، بلکه سریعتر هم هست. پس روشهای قدیمی کلاه سیاه دیگر کار نمیکنند.
یعنی باید در روشهای پرهزینهتر کلاه سیاه سرمایه گذاری کنید تا به نتیجه برسید و هنوز هم تضمینی برای آن وجود ندارد. مثلاً، ساختن شبکهی خصوصی بلاگ خودتان هزینهی زیادی خواهد داشت و مجبورید پول زیادی را برای خرید نامهای دومین منقضی شده، یک سرور اختصاصی و غیره پرداخت کنید. هزینهها ثابت میکنند که این کار ارزشش را ندارد.
2. ریسک انجام آن بالاتر است.
شاید مدیران سایتها در روزهای اول میتوانستند با سئوی کلاه سیاه مخفیانه کار کرده و پول به دست بیاورند. اما امروزه، استفاده از روشهای کلاه سیاه پرخطرتر شدهاند. جریمه شدن توسط گوگل خوب نیست و باطل کردن آن بدتر است. پس راه امن را در پیش گرفته و از روشهای کلاه سفید استفاده کنید.
3. انجام آن پیچیدهتر شده است.
شاید کلاه سیاه، غیر اخلاقی باشد، اما کاملاً فنی و تخصصی است. برای استفاده از آن باید مهارت فنی زیادی دربارهی اینکه اینترنت چگونه کار میکند، داشته باشید تا بتوانید شکافهایی در سیستم پیدا کنید. از آنجایی که افرادی که از کلاه سیاه استفاده میکنند، از این مهارتها به خوبی محافظت کرده و آن را به کسی یاد نمیدهند، ممکن است استفاده از آن به سرعت با شکست مواجه شود.
ترجمه شده
توسط تیم تحریریه نما سایت
نویسنده فاطمه درویشی