اگر مدتی را صرف جستجو در مورد چگونگی طراحی یک سایت کنید، حتما اصطلاحاتی مثل
(Mobile-Optimized)، Mobile-Friendly و «Mobile First» را خواهید دید.
[(img)|1043156488941001B|چگونه یک سایت Mobile Friendly داشته باشیم؟]
موبایل، یک موضوع داغ و مهم در طراحی سایت است چون ما بسیاری از جستجوها و خریدهای خود را با تلفن های همراه انجام می دهیم، اما با این حال، بیشتر سایت ها با درنظر داشتن کاربران دسکتاپ ساخته شده اند.
کاربران موبایل نیاز به سایت هایی دارند که به خوبی بر روی صفحه نمایش های کوچک کار کنند، از کنترل های لمسی استفاده کنند، به راحتی اسکرول شوند و از همه مهم تر سریع بارگذاری شوند.
در مقاله قبلی درباره عبارات تخصصی سرعت سایت و اثرسرعت وب سایت بر سئو با هم صحبت کردیم در این مقاله می خواهیم ببینیم برای داشتن یک سایت Mobile-Friendly چه باید کرد ؟
در ادامه اصول اولیه آن را با هم بررسی خواهیم کرد .
چهار اصل اساسی یک قالب Mobile-Friendly :
۱. صفحه نمایش ریسپانسیو:
طراحی ریسپانسیو، پایه و اساس یک سایت Mobile-Friendly است. بدون آن، یک کاربر تلفن همراه یا تبلت که از سایت شما بازدید می کند، یک نسخه کوچک شده از سایت دسکتاپ شما را مشاهده خواهد کرد.
این بدین معنی است که آنها برای یافتن هرچیزی باید بصورت عمودی و افقی حرکت کنند و این نیز به معنی این است که آنها بلافاصله سایت را ترک می کنند و به سایت دیگری می روند!
طراحی سایت ریسپانسیو، خواه بصورت سفارشی ساخته شده باشد یا مبتنی بر یک الگو باشد، به طور خودکار سایت شما را به درستی بر روی هر نوع دستگاهی نمایش می دهد که یک بازدیدکننده درحال استفاده از آن است، خواه آنها سایت را بصورت افقی یا به صورت عمودی استفاده کنند. ( در مقاله ریسپانسیو چیست؟ چگونه سایت ریسپانسیو طراحی کنیم؟ بیشتر در این باره توضیح داده ایم)
2. فونت های قابل خواندن : قالب های Mobile Friendly شامل فونت هایی هستند که خواندن آنها برای کاربران موبایل آسان است .
3. قالب بندی متن مناسب : بلوک های متن خود را کوتاه نگه دارید و آنها را با عناوین و لیست های بولت تفکیک کنید، البته وقتی منطقی است که آنها را بگنجانیم. برای چشمان ما دشوار است که خطوط متن نزدیک به هم بر روی صفحه نمایش های کوچک را دنبال کنیم، بنابراین پاراگراف های بزرگ سبب می شوند بازدیدکنندگان شما به احتمال بیشتری سایت شما را ترک کنند.
4. بهینه سازی تصاویر و ویدیو ها: تصاویر، اینفوگرافیک ها و ویدئوهای خود را تست کنید تا مطمئن شوید آنها بر روی تلفن ها و تبلت ها به طور مناسبی نمایش داده می شوند، بدون اینکه نیاز باشد کاربران صفحه نمایش خود را حرکت دهند یا صفحه نمایش خود را برای دیدن رسانه شما تغییر اندازه دهند.
[(imgright)|1043157488941001B|پیمایش Mobile-Friendly به چه معناست؟]
بازدیدکنندگان موبایل شما، آنچه را که نیاز دارند چگونه می یابند؟
سایت هایی که برای کاربران دسکتاپ طراحی شده اند آسان ترین مکان برای پیمایش با کلیک های ماوس هستند. هیچ ماوسی روی گوشی هوشمند وجود ندارد، بنابراین باید به کاربران موبایل روشی را ارائه دهید تا با استفاده از کنترل های لمسی پیمایش کنید.
[(img)|1043155488941001B|کاهش ورود داده در سایت موبایل فرندلی]
تلاش برای تایپ بر روی کیبورد یک تلفن هوشمند، بدترین شیوه است. بین کلیدهای کوچک، تصحیح های خودکار تصادفی و پر کردن خودکار که ممکن است فیلدها را به درستی نمایش دهد یا ندهد، این مهمترین چیزی است که کاربران موبایل ترجیح می دهند از آن اجتناب کنند.
سایت موبایل خود را سازماندهی کنید به طوری که مردم بتوانند آنچه را که نیاز دارند بدون تایپ کردن در فیلد سرچ بیابند، یا بدون پر کردن یک فرم تماس با شما ارتباط برقرار کنند.
معماری سایت Flat دوست شما است، زیرا به خریداران موبایل کمک می کند چیزهایی را بر روی سایت شما بیابند بدون اینکه نیاز داشته باشند به لایه های بسیاری در طول مسیر بروند.
یک سایت خرده فروش که این کار را به خوبی انجام می دهد 6pm.com است. فروشگاه آنها حاوی تعداد زیادی کالا است، اما منوی سایت موبایل و فیلترها براحتی قابل دسترس هستند. بنابراین رفتن از صفحه خانگی به صندل های سایز من تنها چند ضربه لمسی نیاز دارد. این سایت موبایل همچنین به بازدیدکنندگان گزینه ای را برای دانلود یک برنامه سبک وزن (17 MB) دارای یک طرح منوی ماژولار ارائه می دهد، که به آسانی بر روی یک تلفن خوانده می شود.
[(imgleft)|1043153720051001B|اهمیت سرعت در Mobile-Friendly]
سریعتر همیشه بهتر است. یک طرح یا قالب بهینه شده برای موبایل، تعداد درخواستهایی مرورگر کاربر را کاهش می دهد. بعلاوه یک سرویس میزبانی وب که صفحات شما را سریع بارگذاری می کند، مسیر خوبی به سمت تقویت بیشتر Mobile-Friendly سایت شما پیش خواهد برد.
آیا می خواهید بدانید سرعت سایت شما در موبایل به چه شکل است؟ می توانید از ابزار PageSpeed گوگل استفاده کنید تا مقایسه کنید سایت شما با چه سرعتی بر روی دستگاه های موبایل و دسکتاپ بارگذاری می شود. همچنین این ابزار تست سرعت، سایر عناصر را ارزیابی می کند. و لیستی از نکاتی را برای شما فراهم می کند تا سرعت سایت شما را افزایش دهد و Mobile-Friendly آن را بهبود بیشتری بدهد، همراه با لینکهایی به منابع برای کمک به شما تا این تغییرات را ایجاد کنید.
اما توصیه دوستانه من به شما، برای بهبود سرعت سایت خود در موبایل و تبلت، بهترین راه استفاده از نسخه AMP است.
هر چند نکاتی در استفاده از نسخه AMP وجود دارد، اما اگر به این نتیجه رسیده اید که می خواید در آن واحد سایت شما برای کاربران گوشی و تبلت نمایش داده شود، راه حل آن دست AMP است.
[(img)|1043159488941001B|چگونه یک سایت Mobile-Friendly به تجارت شما کمک می کند؟]
تمام کاری که باید برای Mobile-Friendly ساختن سایت خود انجام دهید می تواند به شکل تجاری بیشتری بپردازد. گوگل می گوید 94٪ کاربران تلفن هوشمند آمریکایی «برای اطلاعات محلی بر روی تلفن های خود جستجو می کنند»، حتی اگر آنها به یک دسکتاپ دسترسی داشته باشند. و هنگامی که افراد درحال جستجو برای کسب و کارهای محلی هستند، معمولا آماده انجام یک خرید هستند.
با دسترسی آسان تر به سایت شما و استفاده آسان بر روی دستگاه های موبایل، احتمالا مشتری خود را بدست می آورید. برای گرفتن نتیجه بهتر در موبایل بهتر است، روی سئو محلی هم کار کنید، مخصوصا گوگل مپ، حتما سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید، و اطلاعات کافی را آنجا بگذارید، شاید در سئو سایت تان رتبه خوبی کسب نکنید اما با همین گوگل مپ می توانید نتیجه بسیار عالی برای خود رقم بزنید.
[(imgright)|1043150588941001B|وب سایت Mobile-Friendly]
این مقاله رو دوست داشتید؟ ازتون می خوایم اون رو در شبکه های اجتماعی خودتون به اشتراک بگذارید.
ترجمه شده
توسط تیم تحریریه نماسایت