pict863083100001935987200001
1399-06-10

GTMetrix چیست؟ + آموزش استفاده از آن

سرعت وبسایت خود را با چه ابزاری می بینید؟

بهترین ابزار برای سرعت سایت که تا به حال با آن کار کرده اید، چه ابزاری بوده؟

سرعت وبسایت خود را با چه ابزاری می بینید؟ بهترین ابزار برای سرعت سایت که تا به حال با آن کار کرده اید، چه ابزاری بوده؟

سرعت وبسایت خود را با چه ابزاری می بینید؟

بهترین ابزار برای سرعت سایت که تا به حال با آن کار کرده اید، چه ابزاری بوده؟

[(img)|1043155688941001B|چیست؟GTMetrix]

در این مقاله قصد داریم درباره یکی از محبوب ترین ابزار سنجش سرعت سایت یعنی GTMetrix با هم صحبت کنیم؛ اگر خاطرتان باشد در دو مقاله قبلی درباره اصطلاحات تخصصی سرعت سایت و تاثیر سرعت سایت بر رتبه سئو با هم صحبت کردیم.

با اعلام گوگل در سالهای اخیر که سرعت صفحه یک عامل کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو است، نسبت به گذشته تاکید بیشتری بر بهینه سازی عملکرد سایت صورت گرفته است. ابزارهای آنلاین متعددی وجود دارد که می توان برای ارتقاء عملکرد موردنظر سایت، از آنها استفاده کرد؛ که هریک با هزینه و قابلیت های مختلفی موجود هستند.

در اینجا، به بررسی GTMetrix و اینکه چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند خواهیم پرداخت.

GTMetrix چیست ؟

GTMetrix یک ابزار تجزیه و تحلیل عملکرد سایت است که توسط GT.Net ایجاد شده، که این سایت در فضای دیجیتال؛ معروف به ابزار نظارت است.

[(quote)|هدف اصلی GTMetrix، تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت شما است و لیستی از پیشنهادات عملی برای بهبود آن را به شما ارائه می دهد.]

برای شروع کار در GTMetrix، نام دامنه خود را در این سایت وارد کنید و چند لحظه صبر کنید تا آنالیز انجام شود.

با اتمام آنالیز، یک گزارش از عملکرد با نمره سرعت صفحه، زمان بارگذاری و حجم کلی صفحه در دسترس شما خواهد بود. همچنین پیشنهادات موثری که به بهبود عملکرد سایت شما کمک خواهد کرد ارائه می شود.

KPIهای سطح بالا برای روندهای تجزیه و تحلیل عالی هستند با این حال، برای درک اینکه چگونه سایت خود را بهینه سازی کنیم، جزئیات بیشتری را به شما خواهیم گفت ...

جاذبه اصلی KPI سرعت صفحه در GTMetrix

[(img)|1043156688941001B|سرعت صفحه در GTMetrix]

یکی از جاذبه های اصلی GTMetrix، توانایی برای دسترسی سریع و آسان به شاخص های عملکرد کلیدی است. هنگامی که تجزیه و تحلیل تمام می شود، زمان بارگذاری کامل سایت به ما ارائه خواهد شد و میزان زمانی که سایت بارگزاری می شود، قابل مشاهده است.

همچنین حجم کل صفحه در اختیار ما قرار می گیرد و ما می توانیم اندازه کامل صفحه را براساس MB اندازه گیری کنیم.

با ارائه این اطلاعات مفید به ما، می توانیم از GTMetrix استفاده کنیم تا درک کاملی از عملکرد سایت خود داشته باشیم.

[(imgright)|1043159688941001B|معیار سرعت صفحه در GTMetrix]

یکی از KPIها، نمره سرعت صفحه است که به شکل درصد ارائه می شود و از A تا F درجه بندی می شود.

به تفکیک، لیست جامعی بیش از 25 معیار به ما ارائه می شود که بر سرعت صفحه موثر هستند. برای هر معیار، درجه ای از نحوه عملکرد هریک از آنها به ما نمایش داده می شود. با استفاده از بهینه سازی تصویر به عنوان مثال، می توانیم بر لیست آکاردئون کلیک کنیم تا توصیه ها را با جزئیات بیشتری ببینیم. لیستی از هر تصویری که بر روی صفحه مورداستفاده قرار می گیرد به ما نشان داده می شود و با پیشنهادی به صورت چه میزان هر تصویر می تواند فشرده سازی شود ارائه میشود؛ در ادامه با مثال بهینه سازی تصویر، GTMetrix جزئیاتی در مورد نوع خاص فشرده سازی تصویر را ارائه می دهد که باید مورد استفاده قرار داد و همچنین ایجاد تصاویر جدید و فشرده که باید بر روی سایت شما مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه براین، به هر معیار یک اولویت نسبت داده می شود، از پایین به بالا، بنابراین می توانیم مهمترین اقدامات که در اولویت هستند را ببینیم.

هر معیار به گونه ای طبقه بندی می شود که ما می توانیم وظایف مشابه را با هم طبقه بندی کنیم و ببینیم مسائل عملکردی مربوط به کدام قسمت است.

تفاوت Page Speed Insights گوگل با GTMetrix

باید گفت Google’s Page Speed Insights (PSI) هم یک سرویس مشابه ارائه می دهد و اغلب با GTMetrix اشتباه گرفته می شود. تفاوت های متعددی بین این دو وجود دارد؛ به عنوان مثال، GTMetrix دارای هفت سرور تست اصلی است، درحالیکه PSI به صورت Geolocated است، بدین معنا که نتایج تست براساس موقعیت کنونی کاربر است.

GTMetrix مبتنی بر اطلاعات سرعت صفحه متن باز اولیه است؛ از آن زمان، گوگل تغییرات متعددی در الگوریتم رتبه دهی ایجاد کرده و نسخه متن باز را بروزرسانی نکرده است. درنتیجه، نباید نتایج حاصل از هر دو ابزار را با یکدیگر مقایسه کنیم. درنهایت، GTMetrix در هنگام انجام تست مرورگر، از مرورگرهای واقعی استفاده می کند، درحالی که PSI از مرورگرهای شبیه سازی شده استفاده می کند. درنتیجه، شبیه سازها اغلب موتورهای پیچیده و منسوخ هستند، بدین معنی که مرورگرهای واقعی، دلالت بهتری از عملکرد سایت شما ارائه می دهند.

عیب زدایی YSlow در GTMetrix

[(img)|1043154688941001B|عیب زدایی YSlow در GTMetrix]

در زیر سربرگ YSlow، تفکیکی به ما ارائه شده که جزئیات هجده عیب متداول را مشخص میکند که می تواند به طور بالقوه باعث شود بارگیری این صفحه بیش از حدلازم طول بکشد. در این قسمت Page Speed Score و YSlow تا حد زیادی بینش های مشابهی دارند، با این حال، Page Speed Score تمایل دارد تحلیلی در مورد راه اندازی موجود و چگونگی بهینه سازی آن را ارائه دهد، در حالیکه YSlow بیشتر یک ارزیابی از مسائل و نحوه عملکرد خوب سایت شما برای جلوگیری از بروز آن مسائل است. YSlow اجزای اصلی صفحات را خلاصه سازی می کند و تمایل دارد بهبودهای مربوط به سرور را بیشتر از محتوای درون صفحه درنظر بگیرد.

برخی از توصیه هایی که توسط YSlow ارائه شده شامل استفاده از شبکه های تحویل محتوا (CDN) است بطوریکه محتوا به یک سایت از نزدیکترین سرور موجود ارائه شده است. در مقاله CDN چیست؟ و نقش آن در سرعت سایت به توضیح کامل آن پرداخته ایم. YSlow همچنین اهمیت کاهش تعداد درخواستهای HTTP را پوشش می دهد و استفاده از تغییرمسیرهای URL را جلوگیری می کند. این مسئله، اهمیت نحوه رفع مشکلات سمت سرور را مشخص می کند که می تواند عملکرد کلی سایت را بهبود دهد.

YSlow همانند Page Speed Score پیشنهادات مبتنی بر نحوه عملکرد سایت را درجه بندی می کند. YSlow توصیه ها را دسته بندی می کند؛ نمونه های رایج عبارتند از سرور، محتوا و کوکی. به هر توصیه، یک اولویت داده می شود و با این حساب می توانیم مهمترین اقدامات را فورا ببینیم.

ویژگی برتر GTMetrix

یکی دیگر از ویژگی های عالی GTMetrix، امکان مشاهده آمارهای مربوط به تاریخچه سایت شما است.

این تاریخچه را می توانید هر بار که یک تجزیه و تحلیل از سایت خود را اجرا می کنید و همچنین در زمانهای برنامه ریزی شده ای بروزرسانی کنید و ببینید.

بنابراین می توانید بروزرسانی های دوره ای از عملکرد سایت خود را دریافت کنید. ردیابی زمان بندی شده می تواند برای اجرا بر یک اساس روزانه، هفتگی و ماهانه تنظیم شود تا نظارت مستمر عملکرد سایت شما را تضمین کند.

شایان ذکر است که تست های سرعت یکطرفه همگی خوب هستند، با این حال، این تنها زمانی است که تست های سرعت متعددی داشته باشیم و بتوانیم تفاوت ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

ردیابی با نمودارهای تعاملی مشاهده می شود و به سه ناحیه اصلی تقسیم می شود: زمان بندی صفحات، اندازه صفحات و تعداد درخواستها و درنهایت، سرعت صفحه و نمرات YSlow. این نمودارها را می توان بزرگنمایی کرده و به هم پیوند داد یا به یک بازه زمانی برای نشان دادن پیشرفت روی یک دوره زمانی خاص تنظیم کرد و امکان تجزیه و تحلیل داده های تاریخی را فراهم ساخت.

علاوه براین، یادداشت ها را می توان به نمودار اضافه کرد که می تواند محتوای اضافی را فراهم کند به عنوان مثال، طراحی مجدد یک سایت، راه اندازی یک محصول یا انتشار یک پست وبلاگ.

هشدارهای ایمیل نیز می تواند راه اندازی شود تا اگر بخشی از سایت شما به طور ضعیف عمل کرد، به شما اطلاع دهد که این ویژگی، درهنگامی که یک محتوای جدید بارگذاری می شود و به طور غیرعمدی باعث بروز مشکلات عملکردی شود، می تواند بسیار مفید باشد.

یکی دیگر از ویژگی های ردیابی عملکرد، توانایی اسکن وب سایت یک رقیب و مقایسه نتایج با مورد خودتان است، با انجام یک تجزیه و تحلیل از رقبای خودتان، می توانید نقاط قوت و ضعف سایت و فرصتهای هدفمند درباره چگونگی پیشبرد را ارزیابی کنید؛ تجزیه و تحلیل رقیب ممکن است توصیه ای را علامت گذاری کند که رقیب نادیده گرفته و یک فرصت برای کسب این مزیت را برای شما فراهم سازد.

درمقابل، این تجزیه و تحلیل ممکن است یک نقص بر روی سایت خود شما را کشف کند و فرصتی برای رفع مسئله ای که علامت گذاری شده را فراهم کند.

[(img)|1043151688941001B|مقایسه گزارشات در GTMetrix]

تجزیه و تحلیل بین المللی GTMetrix

یکی دیگر از ویژگی های GTMetrix، توانایی تجزیه و تحلیل سایت شما از نواحی مختلف جهان است.

GTMetrix به کاربران توانایی تست عملکرد سایت آنها بر روی سرورهای مختلف در هفت مکان مختلف سرتاسر جهان را ارائه می دهد. این ویژگی به ما امکان می دهد تاخیر اتصالات اینترنت جهانی را تست کنیم و اگر شما یک برند جهانی هستید، بررسی این عملکرد بین المللی ضروری است.

[(img)|1043157688941001B|تجزیه و تحلیل بین المللی GTMetrix]

علاوه براین، محل سرور تست می تواند به طور وحشتناکی نتایج یک تست را از بین ببرد. اغلب اوقات، ابزار سرعت آنلاین، سایت شما را به سرور در دسترس بعدی اختصاص می دهد. اگر مکان سرور از آزمایشی به آزمایش دیگر تغییر کند، کشف نتایج می تواند دشوار باشد. بنابراین یک مزیت عالی این است که بتوانید موقعیت سرور را برای هر تست مشخص کنید.

پخش ویدئوی Waterfall و Page Load

[(imgleft)|1043158688941001B|پخش ویدئوی Waterfall و Page Load]

گذشته از نمودارهای ردیابی عملکرد، GTMetrix ما را قادر می سازد عملکرد سایت خود را در فرمت Waterfall مشاهده کنیم. Waterfall بسیار مشابه با آن چیزی است که می توانیم انتظار داشته باشیم در Firebug Net و ابزار توسعه دهنده Google Chrome ببینیم.

Waterfall لیستی جامع از هر سورس را به ما ارائه می دهد که بر روی بارگذاری صفحه، منبع و زمان بارگذاری برای آن سورس خاص مورداستفاده قرار می گیرد. مشاهده Waterfall به ما امکان می دهد که ابتدا ترتیبی را درک کنیم که در آن، محتوا بارگذاری می شود و به طور بالقوه هر محتوا که پس از بارگذاری صفحه اولیه لود می شود را به تاخیر می اندازد. ثانیا، زمان بارگذاری Waterfall به شما اجازه می دهد در یک نگاه ببینید کدام سورس ها و منابع طولانی ترین زمان بارگزاری را دارند و به طور بالقوه می توانند بهینه شوند.

علاوه بر Waterfall، GTMetrix ما را قادر می سازد عملکرد سایت خود را با فرمت ویدیویی مشاهده کنیم.

ویژگی Video Playback اجازه می دهد بارگیری در یک چهارم سرعت اصلی پخش شود تا به امکان دهد مسائلی را هدف قرار دهیم که در آن، تاخیرهایی در بارگذاری محتوای خاص وجود دارد.

ویژگی Playback دارای چندین تایمر از پیش تنظیم شده مانند First Byte، DOM بارگذاری شده، بر روی بارگیری محتوا است و درنهایت به طور کامل بارگذاری شده است. تقسیم فرآیند بارگیری به این روش به ما امکان می دهد جایی را ببینیم که بخش عمده ای از محتوا بارگیری می شود و برهمین اساس تغییر می کند.

به عنوان مثال، می توانیم زمان بارگیری DOM را نظارت کنیم و بررسی کنیم چگونه تغییرات ما بر زمان بارگذاری تاثیر می گذارند. همچنین، برخی محتویات می تواند به تعویق انداخته شود بنابراین در بارگیری صفحه موردنیاز نیستند.

راه اندازی CDN در GTMetrix

[(img)|1043153688941001B|راه اندازی CDN در GTMetrix]

اگر قبلا یک CDN ایجاد کرده اید، باید به GTMetrix بگویید کدام نوع CDN را برای آن استفاده می کنید تا در تجزیه و تحلیل گنجانده شود. پس از ثبت نام در GTMetrix، می توانید با مراجعه به تنظیمات کاربر در گوشه بالای سمت راست، این تنظیمات را انجام دهید.

سپس در بخش Analysis Options، به ورودی YSlow CDN Hostnames بروید؛ در اینجا می توانید تمام CDNهایی را وارد کنید که بر روی سایت شما مورد استفاده قرار گرفتند، حتما توجه داشته باشید یک CDN را در هر سطر قرار دهید.

شایان ذکر است که CDNها در یک سطح حساب کاربری وارد می شوند، بنابراین اگر شما سایتهای متعدد از یک حساب کاربری را اسکن می کنید، پس توجه داشته باشید تمام CDNها را برای تمام سایتهای خود در این یک کادر وارد کنید. پس از اتمام، روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا تغییرات دائمی شوند. زمان بعدی که سایت خود را اسکن می کنید، نتایج دقیق تر از گذشته خواهند بود.

نتیجه گیری

به طور کلی، اگر به دنبال ابزاری هستید که بتواند یک تجزیه و تحلیل جامعی از عملکرد سایت شما را ارائه دهد، GTMetrix مناسب شماست. این یک ارزیابی عمیق از نحوه عملکرد سایت شما است و لیست گسترده ای از توصیه ها در مورد چگونگی بهبود آن را ارائه می دهد. ابزارهای مانیتورینگ به GTMetrix امکان می دهد چیزی بیش از یک ابزار باشد که به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه بخشی اساسی از استراتژی عملکرد آنلاین شما است که به طور مداوم به سوی آینده پیشرفت می کند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ هر گونه سوال و ابهامی در استفاده از GTMetrix دارید در بخش نظرات بپرسید در سریع ترین زمان به شما پاسخ می دهیم.

ترجمه شده

توسط تیم تحریریه نماسایت

ویرایش و بازبینی فاطمه درویشی

17 دقیقه

مقالات دیگر

عقد قرارداد طراحی وب سایت خلاقانه شرکت رامند با نماسایت

عقد قرارداد طراحی وب سایت خلاقانه شرکت رامند با نماسایت

طراحی خلاقانه ui/ux بر اساس هویت سازمانی و شخصیت مخاطب هدف برای شرکت رامند فعال در زمینه طراحی و اجرای انواع صفحات کانترتاپ، درب‌های اتاقی و ورودی، کابینت و سایر مصنوعات چوبی در دستور کار نماسایت قرار گرفت....

باز طراحی و تدوین استراتژی کسب و کار آنلاین مبلمان زیتون برای چهارمین سال فعالیت با نماسایت

باز طراحی و تدوین استراتژی کسب و کار آنلاین مبلمان زیتون برای چهارمین سال فعالیت با نماسایت

طراحی مجدد ui/ux وب سایت ، توسعه کلمات کلیدی و افزایش ورودی در سال چهارم فعالیت با مبلمان زیتون در دستور کار نماسایت قرار گرفت. مبلمان زیتون از تولید کنندگان مطرح مبلمان کلاسیک ، استیل و لوکس ، مبلمان مدرن و درب های لوکس لابی و...

طراحی و بهینه سازی وب سایت شرکت بامداد پتروپارسان به نماسایت واگذار گردید

طراحی و بهینه سازی وب سایت شرکت بامداد پتروپارسان به نماسایت واگذار گردید

طراحی وب سایت و بهینه سازی کلمات کلیدی شرکت بامداد پتروپارسان با بیش از 10 سال سابقه فعالیت، پیشرو در زمینه تولید و بازرگانی مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنایع در سطح ایران و جهان در دستور کار نماسایت قرار گرفت....

طراحی و بهینه سازی وب سایت سراست به نماسایت واگذار گردید

طراحی و بهینه سازی وب سایت سراست به نماسایت واگذار گردید

طراحی ui /ux ، برنامه نویسی و بهینه سازی وب سایت شرکت پدیده تجارت شکیبا با برند تجاری سراست در دستور کار نماسایت قرار گرفت. برند سراست با نگاهی هنرمندانه و با بکارگیری از پیشرفته ترین و مدرنترین ماشین آلات روز دنیا ، اقدام به...

خدمات سئو سایت

خدمات سئو سایت

سئو سایت، برگ برنده در فضای آنلاین تا به حال از خودتان پرسیده‌اید در ایامی که جست‌وجو در اینترنت به اقدامی در دسترس و قابل اطمینان در میان تمامی قشرها به منظور کاربردهای مختلفی از جمله خرید، یافتن پاسخ انواع و اقسام سوالات،...

طراحی سایت حرفه‌ای

طراحی سایت حرفه‌ای

در دنیای تکنولوژی که با هر کلیک رقبای شما جلوی چشم مشتریان کاربران بالقوه‌تان قد علم می‌کنند و ظاهر می‌شوند، طراحی سایت حرفه‌ای و خلاقانه برگ برنده شما، بیزنس شما و اهداف پیش رویتان است. حتی اهمیت طراحی سایت به گونه‌ای است که...

نمونه سایت‌های خلق شده

فرا پی سازان
جهانتاب
مهراز طرح دارآفرین
صادرنما
مهندسان مشاور راسا نویان
آداک
پیشگامان فناوری امرتات
پارس آمود
نماکاران
استودیو طراحی کالبد
اکسیر اوپال
گروه بازرگانی شهیدی
کیمیا واله
دفتر معماری ابراهیم زاده
شرکت ورگر
تاو
آویژه
 اکسون اسمارت
ردکاپرتو
 پارس ویونا
بازرگانی تیک
کاسپین اروین نورا
پرشین استون
پارس آوین تهویه
سانا عایق
فیدار آراد تیس
سورنا ویژن سازه
ماه نیرو
پیراژ پویا
سرما پیشرو
دارکوب
ورنادر
سانا داکت
ژیوار
آلومات
نماکاران آرکا نوین
تهران در آسیا
املاک ویلا رویال
سرکان تهویه
هرم طرح پایاب
ویتاشه
فراز تابلو آسیا
فرش محمودی
بام تک
 آکاژو
شبکه‌نما ایرانیان
گروه محسنی
مبلمان زیتون
ثنانور جم
شرکت ایپک
نماسایت