امروزه عموم کسب و کارها به اهمیت بهینه سازی وبسایت خود پی برده اند .
مقوله سئو دیگر به سادگی سال های ابتدایی خود نیست. امروزه عموم کسب و کارها به اهمیت بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجوگر پی برده اند و تلاش فراوانی در این زمینه انجام می دهند.
همین امر باعث شده تا سئو که شاید در گذشته می توانستیم آن را به نوعی مزیت رقابتی بدانیم، امروز تبدیل به یکی از مهمترین عناصر رقابت تبدیل شده باشد.
<br>
[(quote)| استقبال از سئو باعث شده تا نگاه ریزبینانه و فنی تر به این موضوع رواج پیدا کند.]
<br>
هرساله تکنیک و استراتژی های جدیدی برای بهینه سازی سئو مطرح می شود. علاوه بر این، موتورهای جستجو (و در صدر آن ها گوگل) نیز همواره الگوریتم های خود را به روز رسانی می کنند تا بهترین نتایج را با سخت گیری بیشتری صدر لیست نتایج خود قرار دهند. در ادامهی این متن قصد داریم تا برخی از مهم ترین روندهایی که گفته می شود در سال ۲۰۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود را به شما معرفی کنیم.
<br>
[(img)|1043156204941001B|مخاطبین و اهداف کاربران خود را بشناسید]
به صورت خیلی ساده، برای مثال مخاطبین شما بین عکس و فیلم و متن کدام را ترجیح می دهند؟ کارشناسان سئو معتقدند که دانستن پاسخ این نوع سوالات در سال ۲۰۱۹ بیش از پیش مهم خواهد بود. به عبارت دیگر، شما باید پیش بینی کنید که کاربر انتظار دارد در انتظار جستجو ای که انجام می دهد، چه چیز را در نتایج ببیند و همان را برای او تهیه کنید. حتی اگر وب سایت شما کاملاً حرفه ای طراحی شده باشد، اصول بهینه سازی و انواع تکنیک سئو در آن کاملاً رعایت شده باشد، ولی هنگام تولید محتوا مخاطب اشتباهی را هدف قرار دهید، ممکن است سایت شما پیشرفت نکند. به این نکته هم حتماً باید توجه کنید که علایق و ترجیحات کاربران خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می کنید تغییر پیدا می کند. برخی متخصصین حتی بر این باور هستند که گوگل اخیراً تمرکز خود را بر «هدف از جستجو» منعطف کرده است و صرفاً رعایت اصول فنی برای موفقیت کفایت نخواهد کرد.
بنابراین، برخی معتقدند که شاید حتی بهتر باشد تا در سال ۲۰۱۹، فرآیند جستجو برای کلمات کلیدی را تغییر داده و به جای تطابق کلمات کلیدی بهعنوان تنها تکنیک سئو، شروع به تولید محتوایی کنیم که به صورت کامل پاسخگوی نیاز، سوال و یا مشکل کاربر باشد. یعنی تولید محتوا را یک قدم فراتر برده و مشکلات احتمالی کاربران را پیشگویی و سپس به آن ها پاسخ دهیم.
[(imgright)|1043158204941001B|از سرچ گوگل فراتر بروید]
تکنیک سئو دیگری که گمان میرود در سال ۲۰۱۹ بسیار برجسته باشد، در مورد توجه به موتورهای جستجوی دیگر و یا حتی وب سایت های دیگر است. در نظر داشته باشید که حیطهی سئو در حال گسترش است و این گستردگی در سال ۲۰۱۹ شاید بیش از پیش باشد.
این تکنیک سئو را باید در نظر داشت که سئو تنها محدود به نمایش داده شدن در اولین صفحهی نتایج گوگل نمی شود. هدف از سئو جذب مخاطب و ترافیک و ایجاد تعامل با آن ها است.
بنابراین، در سال ۲۰۱۹ دیگر نباید خود را فقط محدود به گوگل کرد. البته بیشترین تمرکز همچنان روی گوگل خواهد بود، ولی زمان آن است که حداقل نیمنگاهی به سایر سایت ها و یا موتورهای جستجو هم داشته باشید.
نکته مهمتر آن است که اگر مخاطبان شما به دنبال اپلیکیشن هستند، شما باید جایگاه خود را در فروشگاههای اپلیکیشن (مانند گوگلپلی و یا اپاستور) پیدا کنید. اگر به دنبال پادکست و یا ویدیو هستند، در وب سایت های مخصوص این محصولات جایگاهی مناسب پیدا کنید. به صورت خلاصه، سایت های تخصصی زیادی وجود دارند که به عنوان جنبهای از سئو، وقت آن است که برای پیدا کردن جایگاه مناسب در نتایج جستجوی آن ها هم تلاش کنید.
به عنوان یک قانون کلی، بهتر است تعریف خود از سئو را به «ایجاد تجربه جستجو بهتر برای مخاطب» تغییر دهید. حال این تجربه ممکن است در محیط وب (گوگل)، در اپلیکیشن های مختلف، و یا در هر تکنولوژی نوظهور دیگری اتفاق بیوفتد.
[(imgleft)|1043159204941001B|محتوای استثنائی تولید کنید]
به روز رسانی های الگوریتم گوگل در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که این موتور جستجو تمرکز خود را بیش از پیش روی عمق و کیفیت محتوا منعطف کرده است. بنابراین، باید از این تکنیک سئو نیز حتماً استفاده کنید. متخصصین توصیه می کنند تا تولید محتوای با کیفیت را نیز حتماً به عنوان یک تکنیک سئو در سال ۲۰۱۹ در نظر بگیرید.
کارشناسان و متخصصان دیجیتال مارکتینگ و سئو بیان دارند که پس از بررسی سایت های مختلف، به این نتیجه رسیدهاند که آن هایی که محتوای اختصاصی کامل و با کیفیتی داشتند، جایگاه بسیار بالاتری از رقبای خود داشتند. به نظر می رسد که گوگل این روند حمایت از وب سایت های ارائه کننده محتوای اختصاصی و با کیفیت را در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه دهد. این روند را به این صورت هم می توان تعبیر کرد که اگر تا به حال با هدف به روز بودن وب سایت در بخش وبلاگ آن مطالبی را ارسال می کردید، این تکنیک سئو دیگر کارآیی سابق را نخواهد داشت. عموماً این نوع رویکرد در انتشار مطالب وبلاگ، منجر به تولید محتوای چندان با کیفیتی نمی شود که بتواند جایگاه خوبی در موتورهای جستجو پیدا کند. به همین خاطر، کارشناسان سئو توصیه می کنند که در سال ۲۰۱۹ وقت و هزینه خود را صرف انتشار چنین محتوای نکنید. برای مثال، تعداد ارسال های وبلاگ خود را کاهش دهید، ولی به کیفیت مطالب بیفزایید. هنگام تولید محتوا همیشه در نظر داشته باشید که محتوا باید مشکلی را حل کند، به مخاطب انگیزه بدهد و با آن ها ارتباط برقرار کند. قبل از تولید محتوا، تحقیق کنید. محتوا را در راستای حل مشکلات و ارائه چیزی جدید به کاربر ارائه کنید. در سال ۲۰۱۹ توجه صرف به «سئو» و تکنیک های فنی و کلمات کلیدی کافی نخواهد بود. از این رو است که کارشناسان، سال ۲۰۱۹ را سال بهبود کیفی محتوای اینترنت می دانند.
پیش بینی می شود که یکی دیگر از روندهای کلیدی سئو در سال ۲۰۱۹ مربوط به ایجاد و گسترش تخصص، تسلط و اعتماد باشد.
هوش مصنوعی همواره در حال پیشرفتهتر شدن است و موتورهای جستجو نیز هوشمندتر از قبل شده اند. همانطور که می دانیم، تسلط و اعتماد جزو موارد تاثیرگذار در رتبه بندی و سئو هستند. هرچه محتوای شما مفید و موثقتر باشد، احتمال آنکه مورد توجه موتورهای جستجو قرار بگیرید بیشتر می شود.
این امر نیز به اهمیت تولید محتوای با کیفیت تاکید دارد. از نویسنده های مجرب استفاده کنید و با ارائه رفرنس های معتبر، تخصص، تسلط و اعتماد خود را نزد موتورهای جستجو بالاتر ببرید.
<br>
[(imgright)|1043157204941001B|سرمایه گذاری بیشتری در جنبه فنی سئو کنید]
تاثیر نقش کیفیت فنی وب سایت روی سئو بر کسی پوشیده نیست. هر ساله وب سایت ها از لحاظ فنی پیشرفت می کنند و این پیشرفت قطعاً در سال ۲۰۱۹ هم ادامه خواهد داشت. بنابراین، سرمایه گذاری روی پیشرفت و بهبود فنی یکی از روندهای سئو و یک تکنیک سئو مهم در سال ۲۰۱۹ است. برخی از حیطه های فنی بسیار مهمی که باید توجه ویژه ای به آن ها شود شامل موارد زیر می شود:
سرعت سایت؛ به نظر می رسد سرعت بارگذاری وبسایت بیش از آنچه که تصور می شد در رتبه بندی گوگل تاثیر داشته باشد و این روند در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشته باشد.
جاوا اسکریپت؛ موتورهای جستجو استقبال بیشتری از وب سایت های جاوا اسکریپت می کنند. بنابراین وقت آن رسیده تا شما هم وب سایت خود را کمی تغییر دهید.
وب اپلیکیشن های پیش رونده؛ در سال ۲۰۱۹ باید توجه بیشتری به ویژگی های وب سایت خود کنید. چطور وب اپلیکیشن پیش رونده شما قرار است تجربیات جدید و منحصر به فردی را به کاربر ارائه کند تا آنها را تبدیل به کاربری کند که بهصورت متداول از آن استفاده می کنند؟
گردآوری و ترجمه
توسط تیم تحریریه نماسایت