کانونیکال کردن URL عبارت است از فرایندی برای تصمیم گیری در مورد نسخه قطعی یک URL و اضافه کردن یک تگ کانونیکال به تمام صفحاتی که به صفحه اصلی باز می گردند.
[(img)|1043155430051001B|تگ کانونیکال چیست ؟]
تگ کانونیکال که به آن "Rel Canonical" نیز گفته می شود ، یک تگ HTML است که به موتورهای جستجو می گوید که URL محدود همان نسخه ارجینال و نهایی. URL کانونیکال شده است.
این تگ در قسمت & lt;head& gt; صفحه قرار می گیرد و به شرح زیر میباشد :
& lt;_"link rel="canonical" href="https://www.example.com_& gt;
[(quote)|از نظر عملی ، تگ کانونیکال به گوگل می گوید که کدام صفحه باید در نتایج جستجو ظاهر شود. ]
چرا تگ کانونیکال تا این حد اهمیت دارد؟
انسان ها معمولاً به سمت صفحاتی گرایش دارند که یکسان به نظر برسند و دارای مطالب یکسانی باشند. درست مانند صفحه اصلی یعنی تمام صفحات باید مانند صفحه اصلی باشند. اما موتورهای جستجو با این روش کار نمی کنند. آنها URL های مختلف را به صورت صفحات متفاوتی میبینند حتی اگر تمام صفحات هدف یکسانی داشته باشند..
بنابراین برای گوگل ، همه این URL ها صفحات منحصر به فردی هستند:
• https://www.example.com
• www.example.com/
• https://www.example.com/index.php
• مثال.com
بنابراین، حتی اگر همه انسانها صفحات شما را شبیه به هم ببینند برای گوگل شما 5 صفحه مجزا برای صفحه اصلی خود دارید. این وضعیت می تواند سبب شود که برخی مشکلات در رابطه با محتوای تکراری برایتان به وجود بیاید
حال سوال این است که وقتی گوگل با سه مورد از این URL ها روبرو می شود چه اتفاقی خواهد افتاد
افزودن تگهای کانونیکال به 4 نسخه ای که به URL کانونیکال شما لینک شده اند ، به گوگل می گوید که این نسخه ها را نادیده گرفته و به صفحه اصلی برود
سیستم ها و وب سایت های مدیریت محتوای مدرن می توانند هنگام نمایش داینامیک محتوا این مشکل را برای کاربر به وجود بیاورند. پلتفرمهای تجارت الکترونیک نیز به دلیل نشان دادن چندین نسخه از یک محصول (رنگ ، اندازه ، تعداد مدل و غیره) می توانند باعث بروز چنین مشکلی شوند. محتوای تکراری می تواند هدفمند باشد ، مانند زمانی که شما صفحات فرود مختلفی را ایجاد می کنید که تا حدی با هم متفاوت هستند. این روش یک روش نسبتاً متداول برای فعالیتهای PPC و ایمیل است.
[(imgright)|1043159330051001B| تگ کونونیکال چگونه به وب سایت شما کمک می کند؟]
در حالی که "هیچ مجازاتی برای محتوای تکراری" در گوگل وجود ندارد ، لکن میزبانی صفحات کپی شده می تواند مشکلات جدی زیادی را برای بهینه سازی موتور جستجوی شما ایجاد کند:
احمال در ساخت لینک: بعضی اوقات کاربر به نسخه صحیح یک URL لینک نمیدهد. یا یک قسمت از https را فراموش میکند یا یک اسلش تریلینگ را اضافه مینماید. بدون استفاده از تگ کانونیکال ، محتوای لینکی که باید توسط آن لینک منتقل شود به صفحه مناسب اختصاص نمی یابد.
• کاهش خزش: میزبانی محتوای تکراری باعث می شود خزندگان گوگل با نگاه کردن به نسخه هایی از مطالبی که قبلاً دیده شده اند ، وقت خود را "هدر دهند". بنابراین اگر انها فکر کنند که بیشتر مطالب شما کپی شده ، به احتمال زیاد به بیشتر صفحات شما نگاه نخواهند کرد
اجتناب از ایجاد محتوای تکراری با استفاده از تگ کانونیکال به جلوگیری از این مشکلات کمک می کند.
همانطور که در بالا ذکر شد ، کد تگ کانونیکال به این صورت است:
<_"link rel="canonical" href="https://www.example.com_>
این تگ در قسمت
صفحه جای میگیرد. head یک صفحه شامل تمام کدهایی است که بین تگهای و یک پیج HTML ظاهر میشوندنحوه اضافه کردن تگ کانونیکال به صفحات شما کاملاً به نوع سایتتان بستگی دارد. اگر سایت شما مبتنی بر وردپرس است ، می توانید از یکی از این افزونه های سئو برای اضافه کردن تگ کانونیکال استفاده کنید:
Yoast SEO
• All in One SEO Pack
• The SEO Framework
[(img)|1043156330051001B|برترین روش های اضافه کردن تگ کانونیکال]
در حالی که تگ کانونیکال یک کد نسبتاً ساده است که اضافه نمودن ان بسیار اسان میباشد ، بهتر است از بهترین روشها برای انجام این کار استفاده کنید زیرا تگهای کانونیکال به گوگل می گویند که اساساً صفحه ای که در آن قرار دارد را نادیده بگیرد و به URL اصلی منتقل شود ، بنابراین شما بااستفاده از این تگها می توانید به راحتی سئو سایت خود را ارتقا دهید.
[(imgleft)|1043150430051001B|کانونیکالهای خود مرجع]
شما مجبور نیستید در صفحات خود از تگهای کانونیکال خود مرجع استفاده کنید ، اما انجام این کار ضرری هم ندارد. کانونیکالهای خود مرجع زمانی به کار گرفته میشوند که یک صفحه حاوی تگ کاونیکالی است که به همان صفحه لینک داده شده است.
به عنوان مثال ، وقتی https://www.example.com/page1 شامل این تگ کانونیکال باشد:
& lt;_"link rel="canonical" href="https://www.example.com/page1_& gt;
باز هم خاطرنشان میکنم که شما مجبور نیستید از این تگها استفاده کنید ، اما انجام این کار ضرری ندارد. بنابراین امکان استفاده ازاین تگها ممکن است در نگاه اول واضح به نظر برسد ، اما باعث پیدایش سوال رایجی در دنیای سئو شده است.
مطمئن شوید که URL کانونیکال شما قابل دسترس باشد
این قسمت از حرفهایم نیز کاملا واضح است.. چگونه میتوانید بگویید که یک صفحه نسخه اصلی است و سپس گوگل را به سمت URL دیگری هدایت کنید؟ یا ان را به URL 404 بازگردانید؟ یا ان را به سمت URL ای هدایت کنید که توسط Robots.txt مسدود شده است؟ این اتفاق ممکن است رخ دهد.
فقط URL هایی که کانونیکال شده باشند کدهای وضعیت200 را برگردانده و در پرونده robots.txt شما مجاز خواهند بود بنابراین اطمینان حاصل کنید که آدرس تگ کانونیکال شما در نقشه سایت XML تان درج شده باشد. و بعد. URL های کانونیکال را از لحاظ تگ noindex بررسی کنید.
اگر از برنامه ای استفاده می کنید که بصورت خودکار چنین تگهایی را ایجاد میکند ، کانونیکالهای خود را دو باره چک نمایید. برخی از افزونه ها و پلتفرم های CMS برای هر نشانی اینترنتی منتشر شده در سایت شما ، یک کانونیکال منحصر به فرد خودارجاع ارائه میکنند ، که هدف URL کانونیکال را کاملاً از بین خواهد برد.
[(img)|1043151430051001B|از URL های مطلق استفاده کنید]
هنگام افزودن URL به یک تگ کانونیکال ، همیشه URL را به صورت کامل درج کنید. درواقع URL باید شامل قسمتهای زیر شود:
- https: //
- www (اگر بخشی از دامنه مورد نظر شما باشد)
• نام دامنه شما
• قسمت .com.
این بخشها به عنوان "URL های مطلق" شناخته می شوند. URL هایی که فقط حاوی بخشهایی هستند که بعد از ".com" می ایند به عنوان "URL های نسبی" شناخته می شوند و وقتی گوگل تگ کانونیکال شما را می خواند ، شناسایی نمی شوند.
اگر از URL مطلق استفاده نکنید ، گوگل تگ شما را نادیده می گیرد.
شما می توانید تمام دامنه ها را کانونیکال کنید
اگر صاحب وب سایت A (websitea.com) و وب سایت B (websiteb.com) هستید ، می توانید از سایت A به سایت B یک تگ کانونیکال ایجاد کنید. این برای شرکت های رسانه ای که همان محتوا را در چندین سایت منتشر می کنند ، منطقی است.
[(imgright)|1043156430051001B|هرگز زنجیره های کانونیکال ایجاد نکنید]
زنجیره های کانونیکال عبارتند از این که شما تگی را به صفحه A اضافه کنید و بعد در صفحه B. به آن اشاره نمایید. و سپس یک تگ کانونیکال دیگر را از صفحه B به صفحه C اضافه میکنید. از آنجا که این موضوع برای گوگل گیج کننده است، گوگل تصور میکند که این تگها دو URL مختلف از نسخه نهایی صفحه اصلی میباشند.
چنین کانونیکالهای مبهمی باعث می شوند که گوگل تگهای کانونیکال شما را نادیده بگیرد.
پس به جای همه آنها ، در مورد نسخه کانونیکال اصلی (صفحه C) تصمیم بگیرید و تمام نسخه ها را به آن ختم نمایید. بنابراین تگهای کانونیکالی که به صفحه C ارجاع داده میشوند را در هر دو صفحه A و صفحه B قرار دهید.
هیچ کس کامل نیست. بنابراین شما نیز ممکن است در هنگام ثبت تگهای کانونیکال خود اشتباه کنید. در اینجا رایج ترین خطاهایی که مردم در هنگام ایجادURL کانونیکال خود مرتکب ان می شوند ذکر شده است.
[(bold)|قوانین و صفحه بندی]
می توانید از تگهای کانونیکال در کنار محتوای صفحه بندی شده استفاده کنید. این اشتباه نیست. خطاها معمولا زمانی اتفاق می افتند ، که افراد به طور تصادفی تگهای کانونیکال را به هر صفحه اضافه می کنند و بعد به صفحه 1 می روند. بنابراین ، به عنوان مثال ، https://www.example.com/content_page1 باید این تگ کانونیکال را داشته باشد:
<_"link rel="canonical" href="https://www.example.com/content_page1_>
در حالی که صفحه بعدی در زنجیره ، https://www.example.com/content_page2 ، باید این تگ کانونیکال را داشته باشد:
<_"link rel="canonical" href="https://www.example.com/content_page2_>
وقتی افراد با مشکل روبرو می شوند ، که این تگ را به https://www.example.com/content_page2 اضافه می کنند:
این کار باعث میشود که گوگل صفحه دوم محتوا را فهرست بندی کند.
[(bold)|کانونیکالها و Hreflang ]
استفاده از تگ های کانونیکال و Hreflang برای وبسایت شما کاملاً حیاتی است. اما کانونیکال کردن یك صفحه به یك زبان به همان صفحه در زبان دیگر ، میتواند به راحتی باعث باعث به هم ریختن همه چیز شود.
کار تگ Hreflang چیست ؟
اگر در حال استفاده از کانونیکالهای Hreflang هستید ، باید صفحه اصطلاحات انگلیسی را به URL انگلیسی و صفحه کانونیکال اسپانیایی را به URL اسپانیایی بازنویسی کنید.
به عنوان مثال ، اگر https://www.example.com یو ار ال کانونیکال شماست که به زبان اسپانیایی نیز موجود است ، کانونیکال ها و Hreflang باید به این شکل باشند:
<_"link rel="canonical" href="https://www.example.com_>
<_"link rel = "alternate" hreflang = "en" href="https://www.example.com/en_>
<_"link rel = "alternate" hreflang = "es" href="https://www.example.com/es_>
اگر به اندازه کافی به این موضوع دقت نکنید ، خطاها ی زیادی رخ خواهند داد.
[(img)|1043157330051001B|استفاده از تگهای کانونیکال در صفحاتی که مشابه نیستند]
معمولا بیشتر وب سایتها دارای چندین صفحه با یک موضوع هستند. در WooRank ، ما چندین پست وبلاگ را به تحقیق در مورد کلید واژه ها ، بازاریابی محتوا ، سئو پیشرفته و موضوعات دیگر اختصاص داده ایم. یک سایت تجارت الکترونیکی ممکن است دارای 2 محصول مختلف باشد که از لحاظ توضیحات و مشخصات بسیار مشابه هم هستند.
با این حال ، این صفحات دو هدف بسیار متفاوت را ارائه می دهند و هیچ یک از آنها ، حتی اگر کاملاً مشابه هم باشند ، نباید شامل لینکهای کانونیکالی به دیگری باشند.
اگر از چنین کانونیکالهایی استفاده می کنید ، گوگل دیگر به تگهای شما اعتماد نخواهد کرد این بدان معناست که گوگل دیگر به کانونیکالهای هر صفحه ، که احتمالا او را به محتوای تکراری خواهند رساند توجه نخواهد نمود.
& lt;p class="fleft"& gt;ترجمه شده& lt;/p& gt;
& lt;p class="fleft"& gt;توسط تیم تحریریه نماسایت& lt;/p& gt;