[(img)|1043157104941001B|چرا سایت من رتبه مناسبی نمی گیرد؟]
شاید شما هم تلاش زیادی برای قرار گرفتن در اولین نتایج صفحه گوگل کرده باشید، اما هنوز نتیجهی مورد نظر را دریافت نکردید. فکر می کنید مشکل از کجاست ؟
در ادامهی این مقاله قصد داریم به برخی از دلایلی اشاره کنیم که به خاطر آن ها ممکن است جایگاه مناسبی در رتبه بندی گوگل پیدا نکرده باشید.
بی شک قرار گرفتن در صفحه اول گوگل می تواند نقش زیادی در موفقیت شرکت و کسب و کار شما داشته باشد اما برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی لازم است.
در ابتدا باید اصول رتبه بندی گوگل را بدانید و بر اساس آن ها اقدام کنید. هرچه تلاش های شما در راستای این اصول باشد، احتمال اینکه جایگاه بهتری را در رتبه بندی گوگل پیدا کنید بالاتر خواهد بود.
در مقاله اصولی ترین روش های سئو به معرفی 6 اصل مهم سئو در سال 2019 پرداخته ایم.
[(imgright)|1043159104941001B|شاید در موتور جستجو گوگل ثبت نشده باشید]
ممکن است این حالت برای سایت های جدید رخ دهد. اگر سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده نمی شود، شاید به این خاطر است که اصلاً در لیست گوگل قرار نگرفتهاید.
برای آزمایش تنها کافیست نام سایت خود را به صورت Site:Yoursite.Com در گوگل جستجو کنید.
به عنوان نمونه در مورد آدرس سایت ما : Site:Namasite.ir.Com
اگر سایت شما در نتایج جستجو درج شده بود، خیالتان راحت باشد، چراکه در لیست موتور جستجو گوگل جای دارید. در غیر این صورت، بهتر است به بخش Google Search Console مراجعه کنید و در آنجا سایت خود را ثبت کنید.
با استفاده از این ابزار، شما به موتور جستجو گوگل میگویید که می خواهید قابلیت جستجو در کدام صفحات سایت شما فعال
باشد و البته روند ثبت صفحات سایتتان در گوگل را نیز تسریع می کنید.
در مورد رتبه بندی گوگل، همانطور که این شرکت به صورت رسمی اعلام کرده، باید کمی صبور باشید. این اصل را همیشه باید در نظر داشت که سئو فرآیندی نیست که یک شبه و یه هفتهای به نتیجه برسد!
در حقیقت همیشه باید تحقیقات بیشتری انجام دهید، استراتژی های سئو و بهبود رتبه بندی گوگل جدیدی را به کار بگیرید و بر آنها نظارت کنید و البته از همه مهم تر: تولید محتوای هدفمند انجام دهید تا به نتیجهی مطلوب برسید.
بنابراین، مدتی طول می کشد تا گوگل متوجه شود شما تغییراتی را در سایت خود ایجاد کرده اید.
بنابراین، پس از بهکارگیری استراتژی های بهبود رتبه بندی گوگل در سایت خود، باید مدتی صبر کنید تا این موتور جستجو تایید کند که آیا این تغییرات انجام شده در سایت شما واقعاً مفید هستند یا نه؟
در مقاله دلایل عدم تمایل ما سئو کار ها به شیوه کلاه سفید، هم به این مسئله پرداختیم.
[(img)|1043155104941001B|شاید کلمه کلیدی انتخابی شما معنای متفاوتی می دهد]
هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای صفحات سایت خود، این نکته را همیشه باید در نظر داشته باشید که گوگل همیشه مثل شما فکر نمی کند.
اگرچه هوش مصنوعی رتبه بندی گوگل در طی این سال ها بسیار پیشرفت کرده و عوامل بسیاری را در نظر میگیرد، اما کماکان شاید بین منظور شما از انتخاب آن کلمه کلیدی و برداشتی که گوگل از آن کلمه کلیدی دارد تفاوتی وجود داشته باشد.
مثال بارزی در این مورد را می توان تجربهی شرکتی به نام SEO دانست. سایت این شرکت برای مدت ها در صفحه اول نتایج گوگل قرار گرفته بود. ولی بعد از مدتی جایگاه خود را از دست داد. علیرغم تمام کمپین های سئو حرفهای و تمام سیاستهای صحیح این شرکت، جایگاه آن ها تغییری پیدا نکرد.
بعدها مشخص شد که به واسطهي جستجوی زیادی که دربارهی کلمه SEO می شود، این کلمه برای گوگل به معنای مقالات و آموزش های مرتبط است و شرکتی با این نام را غیرمرتبط می دانست و در اولویت رتبه بندی گوگل قرار نمی داد.
شاید شما هم طراحی سایت خود را به یک طراح حرفه ای سپرده باشید و این طراح خوب، ظاهری کاملاً شیک و جذاب برای سایت شما آماده کرده باشد اما احتمالاً در مورد رتبه بندی گوگل و قرار گرفتن در صفحات اول جستجو موفق نبوده باشید.
چه دلایلی ممکن است سایت زیبای شما را مورد توجه گوگل قرار ندهد ؟
1. محتوای تکراری و کپی شده
2. محتوای کم و صفحات خالی
3. محتوای قدیمی که مدت ها است تغییری نکرده است
4. آدرس دهی نادرست . منوهای گیجکننده و لینک های شکسته
5. استفاده اشتباه از کلمات کلیدی یعنی داشتن صفحات متعدد در سایت که همگی ممکن است برای یک کلمه کلیدی خاص رقابت کنند.
6. رعایت نشدن اصول پایهای مثل متا ها، تگ های Alt، نقشه سایت و ...
7. نداشتن یک منو مثل وبلاگ یا مقاله ها که در آن محتوای جدید ارسال شود و سایت به روز رسانی شود.
در مقاله دلایل جریمه شدن سایت توسط گوگل به 25 دلایل رایج پرداخته ایم؛ و موارد بالا را با جزئیات بیشتری توضیح داده ایم.
[(img)|1043154104941001B|شاید در سیستم جهانی وب ناشناخته باشید]
لینک ها نقش مهمی در شناخته شدن سایت شما دارند.
یکی از راه هایی که ربات های گوگل ممکن است با یک سایت آشنا شوند، وجود همین لینک ها است.
هنگامی که ربات های گوگل مشغول بررسی محتوای یک سایت هستند، تمام محتوا و لینک های داخل آن را نیز بررسی می شوند. به عبارت دیگر، به عنوان مثال وجود لینکی از سایت شما در سایت نماسایت یا هر سایت دیگری، باعث می شود هنگام بررسی سایت نماسایت، سایت شما هم مجدد بررسی شود.
به همین دلیل، لینک سازی اهمیت بسیار بالایی در کسب جایگاه مناسب در رتبه بندی گوگل دارد.
این نکته را مد نظر داشته باشید که لینک ها را باید به صورت طبیعی تهیه کنید. لینک ها زمانی کارایی مفیدی دارند که سایت شما در سایت های مرتبط و معتبر مطرح شود. به عبارت دیگر، خرید لینک نه تنها مفید نیست، بلکه حتی ممکن است باعث جریمه شدن شما توسط گوگل هم بشود.
البته درست است که لینک بسیار در سئو اثر گذار است اما توصیه می کنم برای مرتکب نشدن اشتباه در لینک سازی مقاله متداول ترین اشتباهات لینک سازی را بخوانید.
[(imgright)|1043153104941001B|گوگل ممکن است شما را جریمه کرده باشد!]
گوگل به دو صورت ممکن است شما را جریمه کند.
حالت اول به صورت اتوماتیک است و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. مثلا استفاده از لینک های پولی و غیرمعتبر.
حالت دوم زمانی است که یک ارزیاب به صورت دستی گزارشی را برای شما ثبت کند.
در این حالت ممکن است حتی به صورت کلی از رتبه بندی گوگل حذف شوید!
حالا ببینیم چه چیزهایی ممکن است باعث جریمه شدن شما شود ؟
طبق گفتههای شرکت گوگل، در صورتی که یک ارزیاب یکی از موارد زیر را در سایت شما مشاهده و گزارش کند، احتمال جریمه شدن شما وجود دارد:
1. سایت های هک شده:
ممکن است کسی سایت شما را هک کرده باشد و یک بدافزار روی آن بارگذاری کرده باشد.
2. هاستینگ (میزبان وب) هرزنامه:
خیلی از صفحاتی که توسط هاستینگ های رایگان میزبانی می شوند، هرزنامه بوده و ممکن است به صورت کلی از رتبه بندی گوگل حذف شوند.
3. لینک های غیرطبیعی به سایت شما:
اگر از لینک های مصنوعی، روبات ها و به صورت کلی لینک های پولی استفاده کنید، ممکن است جریمه شوید.
4. لینک های غیرطبیعی از سایت شما: دقیقاً مانند مورد قبل، ولی این بار سایت شما مبدا این لینک ها است.
5. محتوای بی ارزش:
محتوای خیلی کوتاه یا تکراری که هیچ ارزشی به کاربر اضافه نمی کند ممکن است مشمول جریمه گوگل شود.
6. استفاده از روش هایی برای گول زدن ربات های گوگل:
برخی از روش های مختلفی برای گول زدن موتور جستجو استفاده می کنند. Cloaking یکی از این موارد است.
در این روش صفحات متفاوتی به کاربر و موتور جستجو نمایش داده می شود. به عبارت دیگر، وقتی که کاربر به عنوان ربات موتور جستجو شناسایی می شود، اسکریپت سرور، نسخه متفاوتی از صفحه وب را ارائه می دهد، یعنی محتوایی را نشان می دهد که برای کاربران عادی نمایش داده نمی شوند.
7. هرزنامه کامل:
این مورد ترکیبی از تمام موارد فوق است.
8. استفاده از متن ها و کلمات کلیدی مخفی :
برخی از افراد در سایت خود متن ها و یا کلمات کلیدی زیادی را به صورت مخفی به کار می برند تا در رتبه بندی گوگل بهتر عمل کنند. آن ها این مطالب را به این دلیل مخفی می کنند که هیچ ارتباطی با محتویات اصلی ندارند و برای کاربران واقعی اذیت کننده و بی ربط هستند.
[(imgleft)|1043150204941001B|سیاست های اشتباه بازاریابی وب سایت شما]
سئو در محیطی ایزوله و ایستاتیک معنا پیدا نمی کند. همراه با سئو، باید به مفاهیم و تکنیک های بسیار مهم دیگری مثل بازاریابی محتوا، رسانه های اجتماعی، کمپین های پرداخت به ازای هر کلیک (تبلیغات کلیکی) و خیلی از موارد دیگر نیز دقت کرد.
امروزه رتبه بندی گوگل بسیار حرفه ای و جامع تر شده است و به عواملی مثل مدت زمانی که کاربر در سایت شما می ماند، تعداد کلیک ها، تعداد دفعاتی که در سایت های دیگر از شما نام برده می شود، فعالیت شما در رسانه های اجتماعی و ... دقت می کند. تمام این عوامل می توانند در رتبه بندی گوگل سایت شما تاثیر داشته باشند.
اگرچه برخی ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشند، ولی به صورت کلی تمام آنها تاثیرگذار هستند.
البته این بدین معنا نیست که تعداد پست های بیشتر در فیسبوک منجر به رتبه بندی گوگل بهتری می شود.
منظور این است که داشتن شبکه های اجتماعی مجازی فعال و مناسب، تعداد ورودی ها و کلیک های سایت شما را افزایش میدهد و بازدیدکنندگان بیشتری می توانید پیدا کنید.
[(img)|1043156104941001B|شاید رقبا بهتر از شما عمل می کنند]
احتمالاً این مهم ترین دلیلی باشد که به خاطر آن نمی توانید نتیجه دلخواهتان را دریافت کنید.
همانطور که بیان شد، سئو در محیطی ایزوله انجام نمی شود. امروزه بهینه سازی موتورهای جستجو دیگر تکنیکی طلایی نیست که فقط شما از آن با خبر باشید، چراکه بیشتر سایت ها از آن به عنوان بخشی جدانشدنی از بازاریابی مدرن اطلاع داشته و نکات مرتبط را رعایت می کنند.
بنابراین، با هر لینک کمتری که در اختیار بگیرید، و با هر مطلب کمتری که در وبلاگ خود منتشر کنید، بخشی از این رقابت را از دست خواهید داد.
اگر به تازگی فعالیت های سئو خود را شروع کرده باشید، احتمالاً متوجه روند کند تغییرات در رتبه بندی گوگل خواهید شد.
در واقع، این موضوع را همیشه باید در نظر داشته باشید که فعالیت های سئو فقط مرتبط با شما و گوگل نیست.
بلکه فعالیتی است که تمام رقبای شما هم در آن حضور دارند.
همیشه به این نکته توجه کنید که سایت شما تنها شبیه به مغازهای کوچک در یک بازار بسیار بزرگ است.
[(imgright)|1043152104941001B|حتی تغییرات کوچک ممکن است تفاوت ها را رقم بزنند]
ممکن است تصور کنید که رسیدن به جایگاهی مناسب در رتبه بندی گوگل کاری بسیار سخت، طاقت فرسا، هزینه بر و شاید غیرممکن باشد. البته این تصور تا حدی درست است. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که حتی برخی تغییرات کوچک ممکن است تاثیرات بزرگی در رتبه بندی سایت شما داشته باشد.
پس با ایجاد تغییرات کوچک شروع کنید و به مرور زمان نتایج آن ها حتماً مشاهده خواهید کرد.
[(img)|1043151104941001B|سایت شما برای موبایل بهینه سازی نشده]
شکی وجود ندارد که امروزه کاربران موبایل در حال گرفتن جای کاربران دسکتاپ هستند.
برای همین هم است که داشتن سایتی سازگار با موبایل امری ضروری است.
در واقع اگر سایت شما از نسخه موبایل پشتیبانی نکند، تا حد بسیار چشمگیری می تواند در رتبه بندی گوگل تاثیر بگذارد و جایگاه شما را کاهش دهد.
طراحی سایت همیشه باید به صورت واکنش گرا انجام گرفته باشد. یعنی اگر سایت را با موبایل تماشا می کنید، یا تبلت، یا لپ تاپ و یا هر دستگاه دیگری، سایت باید متناسب با ابعاد نمایشگر آن دستگاه بارگذاری شده و نمایش داده شود.
به عبارت دیگر، اگر سایت شما واکنش گرا نباشد، در واقع تجربه کاربری خوبی را هم رقم نخواهید زد و با این حساب به گوگل حق بدهید شما را جریمه کرده و در اولویت های نتایج جستجو حذف کند.
برای بهینه سازی قالب سایت و ارتقاء در رتبه بندی گوگل، راه های مختلفی را می توانید انتخاب کنید. ساده ترین راه، تغییر قالب سایت است. اگر از وردپرس استفاده می کنید، قالب های واکنش گرای زیادی در سایت ها ارائه می شود (چه رایگان و چه حرفهای و پولی). علاوه بر این، از یک طراح می توانید کمک گرفته و قالب فعلی خود را بهینه سازی کنید.
البته افزونه های خاصی نیز برای تبدیل سایت به حالت موبایل وجود دارند.
این افزونه ها شاید چندان حرفهای نباشند و از تمام قابلیت های سایت شما پشتیبانی نکنند، ولی باعث می شوند از آزمون تست واکنش گرایی گوگل موفق بیرون بیایید!
تهیه شده
توسط تیم تحریریه نماسایت