pict873083100001976987200001
1399-06-11

نقش مهم تحقیقات کاربر برای یک دنیای چابک

پس از انجام تبلیغات، فروش، قرار گرفتن در موقعیت، و کنترل شرایط سیاسی، تحقیقات کاربر به صورت هماهنگ و مداوم در حال انجام هستند.

پس از انجام تبلیغات، فروش، قرار گرفتن در موقعیت، و کنترل شرایط سیاسی، تحقیقات کاربر به صورت هماهنگ و مداوم در حال انجام هستند

شما حتی چند تن از اعضای تیم و سهام داران را متقاعد کرده اید که در این جلسات حضور پیدا کنند. تنها یک مشکل وجود دارد: وقتی که شما در بین کار هستید و برای جمع آوری و ترکیب تمام دیدگاه ها، یک هفته فرصت ندارید، چطور باید 57 صفحه یادداشت، 20 ساعت ویدئوی ضبط شده و تفکرات موجود در ذهن تمام مشاهده کنندگان را به یک تغییرِ عملی تبدیل کنید؟

[(quote)|من بسیاری از طراحان را دیده ام که در این موقعیت قرار گرفته و دچار چالش شده اند. شرایط وقتی دشوارتر میشوند که تیم اجرایی، که اهمیت تحقیقات را برایشان تبلیغ کرده اید، بخواهد از یافته های شما و مفهوم آنها برای کسب و کار مطلع شود. ]

بدترین مسئله؟ این کار عموماً آموزش داده نمیشود. این چیزی است که بیشتر ما، با آزمون و خطا و به مرور کشف میکنیم، و این یک مشکل است.

اما، یک راه حل وجود دارد. میخوام 3 نکته ی کلیدی را با شما در میان بگذارم که میتوانید از آنها استفاده کرده و نه تنها در زمان ترکیب نتایج، ساعت ها صرفه جویی کنید، بلکه ارزش، و بازگشت سرمایه بسیار بیشتری را از تحقیقات خود به دست بیاورید.

[(bold)|گزارش داده ها]

[(imgright)|1043154330051001B|گزارش داده ها]

یکی از اولین کارهایی که من همیشه، در هنگام شروع یک تحقیق کاربری (به ویژه در شرکتی که در روبرو شدن با مشکلات موجود در این زمینه سابقه دارد) انجام میدهم، تعریف نشانه ، در گزارش هاست. این نشانه ها ایده های جمع آوری شده را طبقه بندی میکنند. معمولاً از گروه متفاوتی از نشانه ها برای تحقیقات مختلف (ارزشیابی تحقیقاتی، تست قابلیت استفاده، سوال متنی، مطالعات مردم شناسی، مصاحبه ها، و ...) استفاده میکنم. به عنوان مثال:

[(img)|1043155330051001B|توضیح تعریف]

در زمان تعریف نشانه ها مطمئن شوید که بیشترین تعداد ممکن از اعضای تیم و سهام داران در جلسه شرکت کرده اند. این مسئله دستیابی به نتایج مطلوب را ساده میکند. در ابتدا، ممکن است نیاز باشد تا یک کپی از تعریف نشانه ها را در بالای دفترچه یادداشت خود قرار دهید، اما بعد از چند جلسه همه این موارد را به خاطر میسپارند و کار کردن با آنها بسیار ساده تر میشود.

سپس، در هنگام مشاهده ی یک جلسه تحقیقاتی، نشانه، زمان مربوطه، و یک خلاصه کوتاه از دید به دست آمده را یادداشت کنید. :

اگر تمام شاهدان خود را آموزش دهید تا به این صورت نت برداری کنند، میتوانید این یادداشت ها را بر اساس کدِ نشانه مرتب کنید و با انجام این کار، کشفِ الگوهای موجود و برقراری ارتباط با نتایج کلیدیِ تحقیق، ساده میشود.

[(bold)|سوالات متمرکز]

[(img)|1043156230051001B|سوالات متمرکز]

اِد کتمول، در کتابش با عنوان "شرکت خلاقیت" فرآیند یادگیری نقاشی را به این صورت تعریف میکند: چیز زیادی برای یادگرفتن نحوه "نقاشی" وجود ندارد، در عوض ما یاد میگیریم که چگونه با دقت ببینیم:

به این فکر کنید که وقتی سعی میکنیم تا یک چهره را بکشیم، چه اتفاقی می افتد. بیشتر ما بینی، چشم ها، پیشانی، گوش ها و دهان را میکشیم اما اگر نقاشی را به صورت رسمی یاد نگرفته باشیم این اعضا هیچ تناسبی با هم ندارند.

مدلهایی که از اشیای سه بعدی در ذهن خود داریم باید عمومی، و نماینده ی انواع مختلفی از اشیا باشند.. توانایی مغز در عمومی سازی، یک ابزار ضروری است، اما برخی از مردم میتوانند که از تعریف عمومی به تعریف اختصاصی رفته و با دقت بیشتری نگاه کنند.

معلمان هنر برای تربیت هنرمندان جدید، از چند حقه استفاده میکنند. به عنوان مثال، یک شیئ را به صورت وارونه قرار میدهند، تا هنرآموزان تنها به صورت یک شکل به آن نگاه کند و نه به عنوان چیزی آشنا و قابل تعریف (مثلاً یک کفش). ذهن، شکلِ این شیئی وارونه را تغییر نمیدهد [عمومی نمیکند] چون نمیتواند به صورت خودکار، مدل یک کفش را به آن اختصاص دهد.

در مورد تحقیقات کاربر نیز همین مسئله برقرار است. اگر از مردم بخواهید که به یک جلسه تحقیق نگاه کرده و نکات مهم آن را یادداشت کنند، بیشترشان به موضوعاتی توجه میکنند که در مدل ذهنی خودشان مهم هستند (به جای اینکه به مدل ذهنی کاربر توجه کنند).

راه حل این است که برای یادداشت برداری از قبل برنامه ریزی شود. یکی از مشاهده کنندگان را راهنمایی کنید تا روی زبان بدن تمرکز کند، دیگری میتواند روی اهدافِ کاربر تمرکز کند، دیگری روی فرایند، دیگری روی محیط فیزیکی و .. . به اینها "نواحی تمرکز" گفته میشود. اگر به هر یک از مشاهده کنندگان یک ناحیه تمرکز اختصاص دهید، آنها را مجبور میکنید که تمرکز خود را بر آن ناحیه معطوف کرده و اطلاعات واضح تری را به دست بیاورند.

سپس، و این مسئله مهم است که، از هر یک از مشاهده کنندگان بخواهید از سوالات متمرکز مربوط به ناحیه تمرکز خود لیستی تهیه کنند. این سوالات از کاربر پرسیده نخواهند شد، بلکه مشاهده کنندگان سعی میکنند تا در هنگام مشاهده رفتار کاربران پاسخ آنها را پیدا کنند. همچنین میتوانید برای هر یک از نواحی تمرکز نشانه های جداگانه تعریف کنید.

به عنوان مثال، برای ناحیه تمرکز "فرایند"، برخی از سوالات متمرکز میتوانند به این صورت باشند:

• کاربر باید چه مراحلی را طی کند؟

• چه کسی این مراحل را تعریف میکند؟

• کاربر تا چه حد برای هر یک از این مراحل آماده است؟

• جریان اطلاعات از یک مرحله به مرحله دیگر چگونه است؟

• نقش های مختلفِ درگیر کدامند؟

• مدت انجام این فرایند چقدر است؟

• از چه ابزارهایی استفاده میشود؟

• اعضای تیم چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند؟

• سایر ابزارهای مورد استفاده در این فرایند کدامند؟

این سوالات ذهن را متمرکز کرده و به تیم کمک میکنند تا از نکاتی که امکان نادیده گرفتنشان وجود داشته است، درکی عمیق پیدا کند. این سوالات، همچنین میتوانند به برنامه ریزی برای یک مصاحبه کمک کرده یا برای تعیین میزان موثر بودن تحقیق شما، به عنوان یک شاخص عمل کنند.

[(bold)|فعالیت های مربوط به کسب اطلاعات]

[(img)|1043154230051001B|فعالیت های مربوط به کسب اطلاعات]

اگر پس از پایان جلسات و قبل از این که زمان زیادی بگذرد، فعالیت های مربوط به کسب اطلاعات را انجام دهید، به نتایج مفیدی دست پیدا میکنید. به صورت ایده آل، تیم را در همان روز و وقتی که تمام دیدگاه های جدید تازه هستند، در کنار یکدیگر جمع کنید. بسیاری از فعالیت های کسب اطلاعات دارای مزیت اضافی هماهنگ کردن تیم چند قابلیته و آگاه نمودن آنها نسبت به اولویت کارهایی هستند که باید در مورد ایده های کسب شده انجام شوند. برخی از فعالیت هایی که من به آنها علاقه دارم عبارتند از:

• رسم دیاگرام وابستگی/ نوشتن روی تخته ها

• نمودارهای بالا/متوسط/پایین

• بیان فرضیات

• تحلیل کارهایی که باید انجام شوند

• تحلیل KJ

• مکالمه و بحث مدیریت شده

• جفت شدن برای تفکر انتزاعی

• نمودارهای Pugh

• خلاصه کردن شرکت کنندگان

• نمودارهای وزنی

راه های بسیار زیادی برای افشای اطلاعات وجود دارند و عملکرد این روشها در شرایط مختلف متفاوت است، اما مهم است که یک درک مشترک ایجاد شود، و ایده های کسب شده اولویت بندی شوند. این فعالیت ها به شما کمک خواهند کرد که روی مهم ترین دیدگاه ها تمرکز کنید و همچنین وقتی که تیم اجرایی از شما بخواهد که یک گزارش 30 ثانیه ای از یافته هایتان ارائه کنید، بسیار ارزشمند خواهند بود.

[(bold)|نتیجه گیری]

ترکیب و اولویت بندی نتایج تحقیق، در بهترین حالت، دشوار است. با تشویق اعضای تیم به تمرکز روی یک ناحیه خاص، ایجاد و استفاده از گزارش داده ها، و کسب اطلاعات در زمان مناسب، میتوان نتایج به دست آمده از تحقیقات کاربر را حتی در سریع ترین محیطها، به صورت قابل کنترل، ترکیب کرد.

بسته های نرم افزاری زیادی وجود دارند که میتوانند به شما در فعالیتتان برای رسیدن به تحقیق کاربری ناب کمک کنند. یکی از ابزارها http://lookback.io. است. این ابزار به هر یک از مشاهده کنندگان اجازه میدهد که یادداشت های خود را به صورت همزمان ثبت کند و تمامی یادداشت های ثبت شده به صورت اتوماتیک، در یک خط زمانی ویدئویی نشان داده میشوند. این ویژگی باعث میشود که بازگشت به این یادداشت ها بسیار ساده باشد. یک ویژگی محبوب دیگر، امکان تهیه ی خروجی اکسل از این یادداشت هاست که مرتب کردن آنها را بسیار ساده میکند. اگر هر مشاهده کننده، نشانه مناسب را در ابتدای نظر خود ثبت کند، مدیریت یادداشت ها سرعت زیادی پیدا خواهد کرد.

در پایان به هر صورتی که این کار را انجام می دهید، آرزو داریم که همه شما در تلاشتان برای استفاده از تحقیقات دوره ای کاربر موفق باشید و محصولاتی را تولید کنید که زندگی مردم را بهتر میکند.

ترجمه شده

توسط تیم تحریریه نماسایت

مقالات دیگر

عقد قرارداد طراحی وب سایت خلاقانه شرکت رامند با نماسایت

عقد قرارداد طراحی وب سایت خلاقانه شرکت رامند با نماسایت

طراحی خلاقانه ui/ux بر اساس هویت سازمانی و شخصیت مخاطب هدف برای شرکت رامند فعال در زمینه طراحی و اجرای انواع صفحات کانترتاپ، درب‌های اتاقی و ورودی، کابینت و سایر مصنوعات چوبی در دستور کار نماسایت قرار گرفت....

باز طراحی و تدوین استراتژی کسب و کار آنلاین مبلمان زیتون برای چهارمین سال فعالیت با نماسایت

باز طراحی و تدوین استراتژی کسب و کار آنلاین مبلمان زیتون برای چهارمین سال فعالیت با نماسایت

طراحی مجدد ui/ux وب سایت ، توسعه کلمات کلیدی و افزایش ورودی در سال چهارم فعالیت با مبلمان زیتون در دستور کار نماسایت قرار گرفت. مبلمان زیتون از تولید کنندگان مطرح مبلمان کلاسیک ، استیل و لوکس ، مبلمان مدرن و درب های لوکس لابی و...

طراحی و بهینه سازی وب سایت شرکت بامداد پتروپارسان به نماسایت واگذار گردید

طراحی و بهینه سازی وب سایت شرکت بامداد پتروپارسان به نماسایت واگذار گردید

طراحی وب سایت و بهینه سازی کلمات کلیدی شرکت بامداد پتروپارسان با بیش از 10 سال سابقه فعالیت، پیشرو در زمینه تولید و بازرگانی مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنایع در سطح ایران و جهان در دستور کار نماسایت قرار گرفت....

طراحی و بهینه سازی وب سایت سراست به نماسایت واگذار گردید

طراحی و بهینه سازی وب سایت سراست به نماسایت واگذار گردید

طراحی ui /ux ، برنامه نویسی و بهینه سازی وب سایت شرکت پدیده تجارت شکیبا با برند تجاری سراست در دستور کار نماسایت قرار گرفت. برند سراست با نگاهی هنرمندانه و با بکارگیری از پیشرفته ترین و مدرنترین ماشین آلات روز دنیا ، اقدام به...

خدمات سئو سایت

خدمات سئو سایت

سئو سایت، برگ برنده در فضای آنلاین تا به حال از خودتان پرسیده‌اید در ایامی که جست‌وجو در اینترنت به اقدامی در دسترس و قابل اطمینان در میان تمامی قشرها به منظور کاربردهای مختلفی از جمله خرید، یافتن پاسخ انواع و اقسام سوالات،...

طراحی سایت حرفه‌ای

طراحی سایت حرفه‌ای

در دنیای تکنولوژی که با هر کلیک رقبای شما جلوی چشم مشتریان کاربران بالقوه‌تان قد علم می‌کنند و ظاهر می‌شوند، طراحی سایت حرفه‌ای و خلاقانه برگ برنده شما، بیزنس شما و اهداف پیش رویتان است. حتی اهمیت طراحی سایت به گونه‌ای است که...

نمونه سایت‌های خلق شده

فرا پی سازان
جهانتاب
مهراز طرح دارآفرین
صادرنما
مهندسان مشاور راسا نویان
آداک
پیشگامان فناوری امرتات
پارس آمود
نماکاران
استودیو طراحی کالبد
اکسیر اوپال
گروه بازرگانی شهیدی
کیمیا واله
دفتر معماری ابراهیم زاده
شرکت ورگر
تاو
آویژه
 اکسون اسمارت
ردکاپرتو
 پارس ویونا
بازرگانی تیک
کاسپین اروین نورا
پرشین استون
پارس آوین تهویه
سانا عایق
فیدار آراد تیس
سورنا ویژن سازه
ماه نیرو
پیراژ پویا
سرما پیشرو
دارکوب
ورنادر
سانا داکت
ژیوار
آلومات
نماکاران آرکا نوین
تهران در آسیا
املاک ویلا رویال
سرکان تهویه
هرم طرح پایاب
ویتاشه
فراز تابلو آسیا
فرش محمودی
بام تک
 آکاژو
شبکه‌نما ایرانیان
گروه محسنی
مبلمان زیتون
ثنانور جم
شرکت ایپک
نماسایت