در مقاله قبلی درباره اثرسرعت وب سایت بر سئو؛ چگونگی بررسی سرعت وبسایت؛ راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت با همدیگر صحبت کردیم؛ با توجه به موضوع مقاله قبلی سرعت وبسایت شما خوب بود؟ توانستید سرعت وبسایت تان را بهتر کنید؟
اگر سوالی در باره سرعت سایت داشتید یا به مشکلی برخوردید می توانید در بخش نظرات نما سایت سوال خود را بپرسید، کارشناسان ما در اولین زمان پاسخ شما را می دهند.
در این مقاله قرار است درباره اصطلاحات تخصصی که در هنگام گزارش گیری از ابزار های مختلف برای سرعت سایت خود روبرو می شوید، صحبت کنیم.
یکی از موضوعات مهمی که در سئو و بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو باید در نظر داشته باشید، سرعت بارگذاری سایت است.
سرعت بارگذاری سایت موضوعی پیچیده و تکنیکال است و بهبود این مسئله شاید بالاتر از توانایی های شما باشد.
اما در هر صورت به عنوان صاحب یک سایت، با برخی عناوین و اصطلاحات می توان آشنا شد تا متوجه شوید که برای بهبود سرعت بارگزاری سایت خود از کجا شروع کنید.
[(img)|1043152304941001B|وب سایت ها چطور بارگذاری می شوند؟]
خب با هم بررسی می کنیم .
یک کاربر وارد مرورگر خود می شود و آدرس سایت مورد نظر را وارد می کند. مثلا Namasite.ir .
در این لحظه یک درخواست DNS ارسال می شود سپس این درخواست به سمت ارائه کننده سرویس دامنه و از آنجا برای سرور میزبان فایل های شما که به آن هاست گفته میشود، ارسال می شود.
حالا فرآیند جالب و اصلی از این مرحله شروع می شود.
در این لحظه مرورگر تمامی فایل های HTML، CSS های شما و JavaScript های سایت را بارگذاری می کنند؛ ولی کمتر پیش می آید که مرورگر در همین یک مرحله تمامی اطلاعات لازم را بتواند دریافت کرده و نمایش دهد.
معمولاً مرورگر احتیاج دارد که برخی منابع دیگر را نیز از سرور درخواست کند تا با کمک آن ها بتواند همه چیز را به خوبی نمایش دهد؛ در این لحظه است که سرعت بارگذاری سایت شما کاهش پیدا می کند.
پس، در اکثر مواردی که در ادامه از آن ها یاد می کنیم، سعی می شود تا سرعت این مرحله به کمترین زمان برسد.
[(imgright)|1043151304941001B|سرعت بارگذاری سایت]
عوامل متعددی ممکن است به کاهش سرعت بارگذاری سایت منجر شوند در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:
1. اولین و متداول ترین دلیل، تصاویر هستند. تصاویری که حجم بالایی داشته باشند، برای لود شدن به مدت زمان زیادی احتیاج دارند.
2. سرعت سرور میزبان شما کم باشد و یا اینکه میزبان مشکلات فنی داشته باشد.
3. استفاده از افزونه ها، پلاگین ها، برنامه ها و ابزارک های مختلف معمولاً ممکن است سرعت لود سایت را کاهش دهند
به خصوص زمانی که برای بارگذاری کامل احتیاج به اتصال به سایت توسعه دهنده داشته باشند.
4. قالب سایت شما ممکن است سرعت بارگذاری سایت را کاهش دهد؛ وجود هر فایل حجیم دیگری هم ممکن است این سرعت را افزایش دهد.
5. تعداد ریدایرکت ها در سرعت بارگذاری سایت تاثیرگذار است؛ هرچه ریدایرکت ها بیشتر باشد، سرعت سایت کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.
در مقاله راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت به 4 مورد زیر نیز پرداختیم.
هاستینگ
حافظه کش
کاهش اندازه تصاویر
شبکه تحویل محتوا (CDN)
هرکدام از این عوامل ممکن است در سرعت پایین بارگذاری سایت شما مقصر باشند، پس با این حساب احتیاج به ابزارهایی برای اندازه گیری و شناسایی مشکل خواهید داشت، که در ادامه این ابزار ها را معرفی می کنیم.
توصیه گوگل این است که سایت ها بین ۲ الی ۳ ثانیه به صورت کامل بارگذاری شوند؛ طبیعتا این زمان هرچه کمتر باشد بهتر است. ولی به صورت کلی، سرعت بارگذاری سایت باید در این محدوده باشد. علاوه بر این، توصیه می کنیم نگاه خود به موضوع سرعت بارگذاری سایت را رقابتی کنید؛ یعنی سایت های رقیب خود را هم در نظر داشته باشید. ( البته باید این نکته را یادآوری کنم که سرعت بارگذاری سایت های ایرانی در صورتی که زیر 6 ثانیه باشد یعنی خیلی خوب است و زیر 10 ثانیه یعنی خوب است، و من سایت ایرانی ندیده ام که در 2 ثانیه به طور کامل لود شود. )
در ادامه به برخی از این ابزارها اشاره خواهیم کرد.
استفاده از این ابزار بسیار ساده است، چراکه در بخش توسعه دهندگان مرورگر کروم قرار گرفته است. برای دریافت یک گزارش از Lighthouse کافی است سایت مد نظر را باز کنید.
بعد به قسمت DevTools مرورگر گوگل کروم رفته ( از طریق منو و با زدن کلید های Ctrl+Chift+I ) و سپس از آن جا وارد بخش Audits شده و گزارش Lighthouse خود را دریافت کنید.
لایت هوس یک اکستنشن برای کروم دارد، کافیست این اکستنشن را نصب کنید و گزارش هر سایتی را با آن ببینید.
این ابزار نیز مانند Lighthouse برای شرکت گوگل است و اطلاعات و توصیه های جالبی برای بهبود سرعت بارگذاری سایت به شما ارائه می کند.
برخلاف مورد قبلی، این ابزار در درون مرورگر گوگل کروم قرار ندارد و دسترسی به آن از طریق گوگل سرچ کنسول بخش speed و نیز از طریق زدن آدرس مستقیم سایت PageSpeed Insights ممکن است.
سایت Thinkwithgoogle محصولی از شرکت گوگل، ابزاری فوق العاده برای سنجش سرعت بارگذاری سایت در گوشی های موبایل است. این سایت امکانات جالبی در اختیار شما قرار خواهد داد، برای مثال می توان به امکان مقایسه مستقیم عملکرد شما با سایر رقبا و ارائه پیشنهادهایی کاربردی در جهت کاهش سرعت بارگذاری اشاره کرد. جالب ترین قسمت سایت Thinkwithgoogle این است که به شما این امکان را می دهد تا تخمین بزنید در صورت افزایش سرعت بارگذاری سایت، تا چه اندازه درآمد شما افزایش پیدا خواهد کرد! (البته دیتا و آمار این ابزار های برای سایت های فارسی زبان، دقیق نیست)
یادتان نرود برای ورود به این سایت باید فیلتر شکن داشته باشید.
Pingdom و GTmetrix نیز دو مورد دیگر از کاربردی و کامل ترین ابزارهای سنجش سرعت بارگذاری سایت هستند که در مقاله چگونگی بررسی سرعت وبسایت آن ها را توصیه کردیم.
توصیه ای دوستانه؛ سرعت سایت یکی از فاکتور های مهم گوگل برای رتبه بندی و تجربه کاربری خوب است، نگاه 0 و 1 ای به این موضوع نداشته باشید، شاید تلاش خودتان را برای کاهش زمان لود سایت و افزایش سرعت وبسایت بکنید اما نتوانید زمان لود را به زیر 10 ثانیه بکشید، ایرادی ندارد، بقیه فاکتور های مهم را رعایت کنید.
[(img)|1043150304941001B|اصطلاحات تخصصی سرعت سایت]
برای خواندن گزارش های ارائه شده توسط سایت هایی که در بالا معرفی شد با اصطلاحات تخصصی زیر باید آشنا بود :
به اولین لحظهای گفته می شود که صفحه سایت شما دیگر خالی نیست؛ در این لحظه شاید تنها یک پیکسل تغییر ایجاد شده باشد بنابراین، اولین تغییر را First Paint می نامند.
به زمانی گفته می شود که اولین بخش از محتوای سایت شما نمایش داده می شود این محتوا ممکن است بخشی از منوی سایت، منوی جستجو سایت و یا هر بخش دیگری باشد.
به زمانی گفته می شود که نخستین محتوا مشاهده می شود؛ در این لحظه است که شما تصویری از سایت مشاهده می کنید و اولین درک شما از ظاهر و کارکرد سایت ممکن است شکل بگیرد.
به زمانی گفته می شود که سایت از لحاظ بصری آماده است و شما هم می توانید در آن کاری انجام دهید.
حتماً برایتان پیش آمده که وارد یک سایت می شوید و تصور می کنید همه چیز کاملاً بارگذاری شده، ولی تا چند ثانیه نمی توانید هیچ کار خاصی در داخل سایت انجام دهید. دلیل این امر در واقع طولانی بودن مدت Time To Interactive آن سایت است.
این زمان را می توان به عنوان اولین لحظه ای دانست که سایت برای کاربر می تواند تعامل مفیدی داشته باشد.
به زمانی گفته می شود که همه چیز به صورت کامل بارگذاری شده و آماده است؛ جالب است بدانید برخی برای سنجیدن سرعت بارگذاری سایت تنها از این سنجش کمک می گیرند.